Testerna sker bland annat på Mercedes-Benz egen anläggning i Arjeplog där Mercedes i decennier testat alla nya modeller innan lansering.
Under vintern har ECQ testas i temperaturer ned till minus 35. För att kunna genomföra alla tester har anläggningen i Arjeplog försetts med ett antal olika laddmöjligheter. Från vanliga vägguttag, till wall-boxes och olika typer av snabbladdningsstationer. Här finns också möjlighet att tanka vätgas.
Testerna i Arjeplog var nödvändiga:
– Förutom att vi fick känna hur bilen uppför sig på snö och is, så handlar vintertestar av en elbil också om hur batteri och drivlina presterar i kyla. För att inte tala om komfortegenskaper som till exempel värmesystemet som ju påverkar en elbils räckvidd väldigt mycket. Men det viktigaste vi lärt oss i Sverige är att de kunskaper vi får när vi hamnar i situationer som vi inte hade kunnat förutse. Det är sådant som inte går att uppnå med dagens simulatorteknik, säger Michael Kelz i ett pressmeddelande. Han är teknisk chef för EQC-projektet och han var själv på plats i Arjeplog.