Marknadsföring av skolprojekt ett måste

Marknadsföring av Bilsystemteknik-utbildningen, BST, är en förutsättning för programmets framtid. Det konstateras i slutrapporten för marknadsföringsprojektet 2003-2006. "Den målgrupp vi vänder oss till är en grupp som ständigt måste bearbetas", sägs i rapporten.

Arjeplog2006-07-22 00:00
Under hösten 2004 minskade marknadsföringen, och enligt rapporten gav detta direkt utslag inför läsåret 2005/2006.

"Vi lyckades inte fylla alla platserna och betygsnivån gick ner drastiskt. Endast en tjej sökte och blev antagen till höstterminen. Den här årskursen har också drabbats av väldigt många avhopp," sägs i rapporten.

Här konstateras också att man, efter att år 2005 återgått till tidigare års marknadsföringskoncept, ser ett högre antal sökande med högre betygsnivå igen.

Resa runt i skolorna

Inom ramen för marknadsföringsprojektet har informationsteam anställts för att resa runt på skolor och ge personlig information till eleverna. Dessutom har företagsbesök gjorts i Tyskland.

"Skolans kontaktnät har expanderat kraftigt och vi har haft elever på praktik i Tyskland, Österrike, Italien, Spanien, Frankrike, Irland och England."

Däremot finns i dagsläget inga kontrakt mellan skolan och utländska företag.

I rapporten påpekas även vikten av att BST-utbildningen blir kvar. Tillsammans med kringverksamheter, bland annat elevhem, matservering och körskola, beräknas 70 personer vara direkt berörda av att utbildningen blir kvar.

Marknadsföringen under 2006 ska finansieras med bygdemedel.

Bedömningen som görs i rapporten är att marknadsföringen bör fortsätta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om