Lågkonjunkturen märks nu i biltestbranschen
Företag inom biltestverksamheten märker av den rådande lågkonjunkturen. Trots detta ser de flesta positivt på framtiden.
Det nybyggda Hornavan hotell är mer eller mindre fullbelagt och ett av de få boenden som inte har märkt av lågkonjunkturen.
Foto: Jenny Karlsén
- Men förra året var ju extremt bra. När det nu är kris i världen, så är det ännu viktigare att det varit jämnt och kallt väder här. De som kommit hit har varit nöjda och tycker fortfarande att det är viktigt att göra tester i Arjeplog, säger Anna-Karin Marklund.
Ingen nedgång
Bland dem som inte hunnit märka av någon nedgång finns det nybyggda Hornavan hotell.
- Jag kan inte påstå att vi blivit påverkade. Hotellet är mer eller mindre fullbokat och vi har bra med matgäster, säger Petter Sundström.
När det gäller tillhandahållandet av testbanor, har den verksamheten fortsatt som vanligt i vinter.
- Den baseras på långtidskontrakt och hittills är det inget som indikerar att våra kunder inte skulle förlänga sina kontrakt. Man slutar ju inte att tillverka bilar, menar Harald Fjellström, Colmis AB.
Stillestånd i sommar?
Håkan Ederlöv, som driver Galtis AB, har inte heller sett någon dramatisk minskning.
- Vi har inte haft mindre banor i år, men det har varit färre personer och kortare perioder. Följden blir nog att det inte sker någon utbyggnad till nästa år, utan att det blir stillestånd i sommar, tror han.
Alf Sundström på AB Cartest förklarar att lågkonjunkturen slår hårdast mot produktionssidan och mindre på utvecklingssidan, som ju är det man sysslar med i Arjeplog.
- I långa loppet tror jag att vi är vinnare. Det blir ett tillfälligt stopp på tolv till 24 månader och sedan blir det en utvecklingsboom och en jädrans tillväxt, menar han, tämligen obekymrad.
Både Lars Sundström på Icemakers AB och Lars Holmgren på Arjeplog test management påpekar också att det nu finns större krav än någonsin på ny teknik, i form av hybridbilar och bränslealternativ.
- Fokus kommer att ligga på just utveckling, så det känns bra att det är det vår service handlar om, säger Lars Holmgren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!