Kräver skärpta regler för att köra fyrhjulingar

För en vecka ådrog sig en man skallskador efter att ha kört av vägen med en fyrhjuling i Renviken utanför Arvidsjaur. Förra måndagen förolyckades en man i Gällivare efter att ha vält med en fyrhjuling.
Nu framförs fler och fler krav på skärpta regler.

Foto: Gunnar Westergren

ARJEPLOG2014-07-29 05:00

Förarbevis och hjälmtvång förordar Anders Jonsson, ledamot i snöskoterorganisationen Snofeds styrelse.

Till tidningen ATL säger han:

– Det är mycket svårare att köra fyrhjuling än man tror.

Karl-Erik Björkén i Rosvik är vice ordförande i NTF i Norrbotten och ledamot i Snofed. Han har bedrivit utbildning på fyrhjulingar och snöskoter och har många tankar kring säkerhet.

– För det första så ska samma regler gälla för snöskoter och fyrhjuling vad beträffar synlig registreringsskylt. Samma regler ska också gälla beträffande utbildning både för snöskoter och fyrhjuling.

Efterlyser utredning

Han ser också ett problem i att barn tillåts köra fyrhjulingar utanför inhägnat område.

Karl-Erik Björkén efterlyser en utredning som den som gjordes för skotertrafiken före år 2000.

Trafikverket har tillsammans med bland annat Sveriges lantbruksuniversitet, Arbetsmiljöverket och handeln tagit fram en gemensam strategi för att öka säkerheten. Målet är att antalet omkomna ska halveras och att antalet skadade ska minska från 2011 års nivå.

År 2012 såldes för första gången fler fyrhjulingar än tvåhjuliga motorcyklar och vid årsskiftet 2012–2013 fanns 90 000 fyrhjulingar registrerade som terränghjuling eller motorcykel i trafik.

Alkolås

Rättsmedicinalverkets och Trafikverkets rapporter om olyckor med fyrhjulingar från åren 2001–2012 visar att 74 personer har omkommit. 7 av 10 fyrhjulingar var registrerade för terrängkörning. 7 av 10 omkom då fyrhjulingen välte. Huvudskador står för mer än hälften av de dödliga skadorna och 6 av 10 förare i dödsolyckor var alko­holpåverkade. Medelvärdet för alkoholhalten bland de alkoholpåverkade var cirka 2,0 promille.

40 procent av alla skadade var barn under 15 år med armfraktur som den vanligaste skadan.

Trafikverkets strategi innehåller många förslag för att göra fyrhjulingskörningen säkrare. Alkolås, stegringförhindrande elektronik, antisladdsystem, fysiskt vältskydd och vältvarnare är exempel.

Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå kommer tillsammans med Maskinprovningarna att genomföra en enkätundersökning om erfarenheter av skyddsbågar på fyrhjulingar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!