Kommunen fakturerar tio år gammal avgift

När Hotell Silverhatten byggde ut kring 2006 glömde kommunen skicka ut fakturan för anslutningsavgiften till vatten- och avloppsnätet. Den kom i brevlådan i våras i stället, nästan tio år senare.

I grevens tid. Tekniske chefen Emil Sundström säger att om man upptäckt fakturamissen några månader senare hade man inte kunnat ta betalt för anslutningsavgiften. Då hade den preskriberats. (Arkivbild)

I grevens tid. Tekniske chefen Emil Sundström säger att om man upptäckt fakturamissen några månader senare hade man inte kunnat ta betalt för anslutningsavgiften. Då hade den preskriberats. (Arkivbild)

Foto: Bertil Sundkvist

ARJEPLOG2016-10-26 17:05

Styrelseordförande för Silverhatten, Lars Söderqvist, fick anledning att höja på ögonbrynen när en faktura på över en halv miljon kronor damp ned i brevlådan på Hotell Silverhatten i våras. Det var för en anslutningsavgift till VA-nätet för en tillbyggnad som gjordes för tio år sedan. Söderqvist är kritisk till fakturan och ställer sig frågande till om tidsangivelserna verkligen stämmer.

– Jag tror att det är mer än tio år sedan, och då faller det under preskriptionslagen som säger att fordringar preskriberas om man inte skickat ut den inom tio år. Men för att kunna fastställa tidpunkten har vi begärt ut dokumentation från kommunen. En del har vi fått, men vi väntar på mer och har bestridit fakturan.

"Dålig ordning"

Söderqvist ställer sig också frågande till vad detta säger om kommunen.

– Kommunen är beroende av ett gott anseende från medborgarna, det här tyder ju på att man har dålig ordning, dålig uppföljning och kontroll av verksamheten. Och att man inte tar ansvar för sitt slarv som i slutänden drabbar en företagare i kommunen. Vi är förvånade och besvikna. Betyder det här att fler behöver vara rädda att få en smäll så här tio år senare?

Hotell Silverhatten har inte hunnit ta ställning till hur man ska göra med fakturan, utan avvaktar den utredning som pågår.

– Klart är i alla fall att det är väldigt svårt att planera en verksamhet när man inte får sådan här information. Jag kom in i bolaget 2010, och så vitt jag har kunnat se finns inga spår efter någon skuld till kommunen i vår ekonomiska redovisning.

"Tjänstefel att inte fakturera"

Den nuvarande tekniske chefen Emil Sundström var inte med på den tiden, han tillträdde sin tjänst för lite drygt ett år sedan, men håller med om att uppgifterna är olyckliga.

– Vi vill göra om och göra rätt, och det här är enda sättet att göra rätt. Jag har full förståelse för att Silverhatten är upprörda, men vad hade varit alternativet? Att strunta i att fakturera? Det hade ju varit ett direkt tjänstefel.

Det var i samband med en genomgång av VA-taxorna som det upptäcktes att anslutningsavgiften aldrig fakturerats. Sundström säger att tekniska idag har stenkoll på sin fakturering och att tjänstemännen gör ett fantastiskt jobb.

– Vi fakturerar 25 miljoner kronor årligen från tekniska. Det görs via två personer som har många andra arbetsuppgifter också. Vi för nu diskussioner med Silverhatten om en lösning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om