Kassaservice nedläggning skapar problem i glesbygd

Nedläggningen av Svensk kassaservice orsakar stora problem för privatpersoner och företag i Arjeplogs glesbygd. Det skriver kommunalrådet Bengt-Urban Fransson i ett brev till regeringen.

Norrbotten är ett av två goda svenska exempel som deltar i EU-projektet Epsos. Agneta Granström, landstingsråd och Daniel Forslund, projektledare för Epsos informerar om projektet.

Norrbotten är ett av två goda svenska exempel som deltar i EU-projektet Epsos. Agneta Granström, landstingsråd och Daniel Forslund, projektledare för Epsos informerar om projektet.

Foto: Jens Ökvist

ARJEPLOG2009-01-29 00:17
För boende i vissa kommundelar kan det ta tre timmar att ta sig till centralorten för att utföra ett bank-eller betalningsärende. Samma gäller för företagare, vars dagskassor ska hanteras.
- För näringsidkarna kommer det att innebära stora säkerhetsrisker under de intensiva månader då merparten av företagets årsinkomster skall hanteras, skriver kommunalrådet.
Post- och telestyrelsen, PTS, har som ersättning för kassaservice gjort en upphandling av betalningsförmedling och kontantuttag i vissa delar av kommunens glesbygds- och fjällområden. Där-emot ingår inte dagskassehantering. Bengt-Urban Fransson vädjar nu till regeringen att göra en ny upphandling av grundläggande betaltjänster och dagkassehantering, så att alla glesbygds- och fjällområden i Norrbotten får tillgång till dem.
- Flera näringsidkare inom Arjeplogs kommun, exempelvis i Adolfström, Slagnäs och Vuoggatjålme/Jäkkvikk med turistrelaterade företag kommer att få stora bekymmer till kommande säsong med sin dagskassehantering om inte en godtagbar lösning kan komma till stånd, skriver kommunalrådet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om