Snön som vräkt ner och kylan som inte infunnit sig har ställt till det för entreprenörerna som fixar isbanor till biltestverksamheten. Isen har helt enkelt inte vuxit sig tjock som den måste göra för att hålla för plogbilar, väghyvlar och snöslungor. Snön har legat som ett isolerande täcke.
Alf Sundström, vd för Cartest AB hoppades in i det längsta att slippa borra i isen. Med den omfattning av banor som Cartest har på Uddjaures is skulle det behövas tusen och åter tusen hål.
Operation borrning
Men förhoppningarna grusades. Förrförra veckan startades operation borrning.
Steg ett är att packa snön med bultar. Sedan borras hål var tionde meter. Inom ett dygn har sedan vatten trängt upp och på några dagar har isen vuxit från 20 centimeter till 40 centimeter.
- Isen som växer till är lite mer porös än kärnis, men vi har körbar is på 4-5 dagar, och redan nu är hälften av vårt bansystem användbart, säger Alf Sundström.
Lite tävling
Olika metoder har använts vid borrningarna.
Jörgen Westerberg och Jerry Jonnerbys lösning med att knyta fast en stol längst bak på skoter, som sittplats för borraren visade sig fungera bra.
- Vi var tre gäng, och det blev lite tävling av att göra många hål, berättar Jörgen Westerberg.
Gissa vem som vann.
Tillsammans har borrargängen borrat uppåt 12 000 hål i isen under veckan.
Det är 15 år sedan sist som borrning var ett alternativ.
Krävs mycket snö
- För att det ska vara idé att borra måste det finnas mycket snö som trycker ner isen. Och så är det i år, säger Alf Sundström.
En fördel med borrning är att snön blir till is när vatten tränger upp. Det innebär i sin tur att det blir mindre slungning av snö. Att ta upp Cartests isbanor med snöslunga tar i vanliga fall mer än en vecka.