Isarbetare med lång erfarenhet

Biltestare. Säkerhetstänkandet har ökat. Miljökraven har skärpts. Lite fler tekniska hjälpmedel smyger sig in. Men i stort sett ser Per Landströms jobb likadant ut i dag, som när han började för 21 år sedan. Och fortfarande är det vädrets makter som styr arbetet med att göra testbanor på sjöis.

Arjeplog2006-11-24 00:00
De senaste dagarnas blidväder, med regn, är inte det mest idealiska för de som gör testbanor på isarna. Men Per Landström, som har delar av sjöarna Kakel, Hornavan och Uddjaur som sitt arbetsfält, är inte orolig.

- Nej, inte är det någon fara, inte än i alla fall, säger han. Isarna är på väg att bli blåa nu, och kommer sen kylan blir det riktigt bra.

Även om väderleken ibland orsakat en hel del merarbete, så har Per Landström under sina år som isbane-makare aldrig varit med om att de tvingats ge upp.

Tidsödande arbete

- Nej, nog får vi upp banorna, förr eller senare. Även om det ser meningslöst ut, så kör vi.

Det är snön som kan ställa till det. Om det snöar mycket så gäller det att trampa snön med snöskotrar och bultar. Ett tidsödande arbete, det handlar om stora ytor.

Per Landström började arbeta med isbanor i Arvidsjaur. Där blev han kvar tre år. Sedan fick han jobb hos Ice Makers i Arjeplog. Där har han jobbat i 18 år.

Arbetet ser ungefär likadant ut, nu som då. När isen blir ungefär 15 cm tjock stakas banorna ut. Sedan låter man vädrets makter avgöra fortsättningen. Är det blankis och kallt en längre tid, kan man gå ut direkt med traktor när det sedan snöat. Men oftast snöar det innan isen blir tillräckligt tjock för att bära en traktor, och då är det skotertrampning som gäller.

Tidig start

Sen ska banorna plogas och hyvlas enligt biltestarnas önskemål, resten av säsongen. Arbetsdagen börjar klockan fyra på morgonen, sex dagar i veckan.

- En skillnad är att det kommer in mer och mer tekniska hjälpmedel i arbetet, berättar Per Landström. För tio år sedan satte vi ut banorna på fri hand, nu måste vi använda hjälpmedel eftersom banor och kurvor ska vara exakt på metern enligt kundernas önskemål.

Ny teknik används även för att kontrollera isen. Med hjälp av isradar kan isen mätas och kontrolleras, med bara 20 centimeters avstånd mellan kontrollpunkterna. Förut användes isborr och mätsticka.

- Om du då borrar hål med femton meters mellanrum och mäter isen, så har du ändå femton meter mellan kontrollpunkterna som du inte vet något om. På så sätt ökar isradarn säkerheten, konstaterar Per Landström. Men vi förlitar oss inte bara på isradarn, vi borrar också.

"Inte så farligt"

Säkerhetstänkandet har utvecklats under de år Per Landström arbetat i branschen, liksom miljömedvetandet.

- Det ställs högre krav på vårt arbete nu. Exempelvis får alla anställda gå kurs i hjärt-lungräddning. Ett miljökrav är att oljeabsorberingsmedel ska finnas i varje fordon, om en hydraulslang går sönder ska oljan samlas in omedelbart.

Per Landström är medveten om att arbete på is medför risker.

- Men det är inte så farligt, bara man använder förståndet, och har respekt för isen.

Sen kan olyckor förstås alltid hända, vilket jobb man än har.

Att byta jobb är inget för Per Landström. Han trivs med det han gör.

- Det är ett fritt och varierande jobb, man blir inte less. Och man blir aldrig fullärd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om