Höjer ett varningens finger för framtiden

Allt fler bil- och komponentföretag riktar nu blickarna mot Kina, där möjligheterna att utföra vintertester är stora.- Det här är en tydlig signal till våra makthavare, nu måste de satsa hårt för att underlätta för oss entreprenörer att fortsätta utveckla vår verksamhet, menar Olle Borgman, biltestentreprenör i Arvidsjaur.

Arjeplog2006-03-27 00:00
Olle Borgman ansvarar för komponentföretaget TRW:s testcenter i Arvidsjaur. TRW har tryckt på startknappen för att bygga upp ett nytt testcenter i norra Kina. Olle Borgman ser i dagsläget inget överhängande hot att företaget ska flytta all verksamhet från Arvidsjaur till Kina, men han höjer ett varningens finger inför framtiden.<br /><br />- Vi har ett försprång här i vår region, vi har byggt upp en väl fungerande verksamhet under många år, och vi har erfarenhet. Men biltestverksamheten är inget vi kan ta för givet, vi måste hela tiden satsa hårt för att behålla vårt försprång. Och inget får haka upp sig.<br /><br /><h3>Gemensamma mål</h3>På entreprenörs- och lokal nivå handlar det, som Olle Borgman ser det, om att arbeta organiserat mot ett gemensamt mål, utveckling av biltestverksamheten här i regionen. Där förordar han SPGA, föreningen Swedish Provingground Association.<br /><br />- Det är i den organisationen arbetet ska ske och resurserna läggas. Övriga organisationer kan skrotas, det räcker med en.<br /><br />För myndigheterna, från kommun- upp till riksnivå, gäller det att undanröja hinder och tydligt markera att biltestverksamheten är viktig.<br /><br />- Vi måste lösa markfrågorna, det måste myndigheter och samebyar sätta sig ner och komma överens om en gång för alla. Om en planerad expansion här möter motstånd i markfrågor, sker expansionen på annat håll i världen, så är det bara, konstaterar Olle Borgman.<br /><br /><h3>80-procentiga stöd</h3>Stödformerna till biltestverksamheten måste också utvecklas, och får på inga villkor försämras.<br /><br />- Det finns tecken på att det blir mindre regionalpolitiska bidrag framöver, och händer det, så har vi ingen chans att konkurrera med exempelvis Kina, där det pratas om upp till 80-procentiga stöd för att utveckla biltestverksamheten, säger Olle Borgman.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om