Högsäsong året runt tack vare samarbete

Sommaren på Silvermuséet. Vintern på Vaitoudden. Karin Dahlén går från en högsäsong till en annan. Och trivs. Ett exempel på samarbete mellan två helt olika branscher, till glädje och nytta för alla inblandade.

Lars Holmgren, Karin Dahlén och Ingela Bergman har bara goda erfarenheter av samarbetet mellan biltestanläggningen och Silvermuséet.

Lars Holmgren, Karin Dahlén och Ingela Bergman har bara goda erfarenheter av samarbetet mellan biltestanläggningen och Silvermuséet.

Foto:

ARJEPLOG2010-11-18 06:00
Efter flera år som säsongsanställd receptionist på Vaitoudden, fick Karin Dahlén erbjudande om en fast helårsanställning, med placering på både Vaitoudden och Silvermuséet.
En lösning som passar henne perfekt.
- Det är stimulerande att byta arbetsplats, och alltid lika roligt att komma tillbaka igen, både hit till Vaitoudden och till Silvermuséet, säger hon.
Lars Holmgren är vd för ATM AB, som driver biltestanläggningen på Vaitoudden, och initiativtagare till samarbetsavtalet med Silvermuséet.
Avtalet ger museet möjlighet att hyra in personal under icke testsäsong. Till självkostnadspris. Lars Holmgren betonar att det inte handlar om att göra en snabb ekonomisk vinst på samarbetet.
Bred kompetens
- Jag ser andra vinster än just de ekonomiska. Vi har alert, flexibel och bra personal, och utan den faller vi platt till marken. För oss är det viktigt att behålla den kompetensen, och därför är det naturligt att försöka hitta lösningar som ger möjlighet till mer långsiktiga anställningar, säger han. Vi vet också att andra kan ha nytta av den breda kompetens vår personal har.
Vägledande för andra
Samarbetet har pågått i tre år, och fungerat mycket bra. Ingela Bergman är chef för Silvermuséet, och hon hoppas att fler arbetsgivare ska våga ta steget, och hitta kreativa samarbetslösningar.
- Alla som lever och verkar här är en del av samhället, och har ett samhällsansvar. Vi har visat att det finns möjlighet att skapa långsiktiga arbetstillfällen genom att samarbeta över branschgränser, och jag hoppas det kan vara vägledande för andra, säger hon.
Ingela Bergman konstaterar att Silvermuséet naturligtvis skulle kunna rekrytera sin personal själv på nytt varje år, men att man då riskerar att förlora de fördelar som finns med återkommande personal.
Fingertoppskänsla
- Det tar på krafterna att börja om från början och lära upp ny personal gång på gång, men med den här lösningen kan vi hålla farten uppe hela tiden, och få en långsiktighet för både arbetsgivare och arbetstagare. Alla är vinnare, menar hon.
Liksom Ingela Bergman hoppas Lars Holmgren att fler ska följa Silvermuséets och ATM AB:s goda exempel. Ingen av dem är främmande för att hitta nya lösningar och samarbetspartners, men Lars Holmgren menar att det måste ske med fingertoppskänsla.
- För mig är det viktigt att vi inte konkurrerar med övriga näringslivet, utan att vi istället tillför något. Jag tror att det är otroligt viktigt för Arjeplogs framtid att vi alla hjälps åt att hitta flexibla och kreativa lösningar, även om det ställer nya krav på både arbetsgivare och arbetstagare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om