Hård kritik mot flygförseningar

Hård kritik riktas nu mot förseningar och inställda flighter på sträckan Arvidsjaur-Stockholm.

Kommunalrådet i Arjeplog kräver att NextJet omedelbart vidtar åtgärder mot förseningar och inställda flighter på sträckan Arvidsjaur-Stockholm. (Arkivbild)

Kommunalrådet i Arjeplog kräver att NextJet omedelbart vidtar åtgärder mot förseningar och inställda flighter på sträckan Arvidsjaur-Stockholm. (Arkivbild)

Foto: Göran Westerlund

ARJEPLOG2008-12-18 06:00
- Problemen är allvarliga. Vi måste ha fungerande kommunikationer, och kräver att åtgärder vidtas omedelbart, säger kommunalrådet Bengt-Urban Fransson.
- Vi har uppmärksammat problemen, och vidtagit åtgärder, säger Magnus Ivarsson, vd för flygbolaget NextJet.
"Oacceptabelt"
Kritiken framförs i ett brev till NextJet. I brevet sägs att situationen är oacceptabel, och att allt fler företag, organisationer och privatpersoner väljer att flyga via andra flygplatser.
- Det här gör att vår konkurrenssituation försämras, det blir mindre attraktivt att etablera sig och bedriva verksamhet i Arjeplog när kommunikationerna inte fungerar, säger Bengt-Urban Fransson.
Bakom kritiken står även Carola Viklund, chef för Vägverket Kundtjänst i Arjeplog, samt Gun-Britt Westerlund, chef för Nuteks kontor i Arjeplog.
- Hos oss är det två-tre personer varje vecka som flyger till och från Stockholm. Inte en enda gång har någon av oss kommit fram i tid, säger Gun-Britt Westerlund. I bästa fall är förseningen bara en halvtimme eller så, men det innebär problem. Vi missar möten och vi får högre omkostnader eftersom vi ibland tvingas åka en dag tidigare än vad vi egentligen skulle behöva om vi kunde lita på flyget.
"Vi har nåtts av kritik"
Magnus Ivarsson på NextJet har inte fått brevet från Arjeplog när Nyheter i Norr når honom per telefon. Men han poängterar att de redan arbetar för att förbättra flygtrafiken mellan Arvidsjaur och Stockholm.
- Vi har inte nåtts av den här kritiken, men vi har själva inom företaget uppmärksammat problem, säger han. En av förklaringarna till att vi drabbats av förseningar är att vi helt enkelt var för optimistiska när vi satte tidtabellen. Men tidtabellen har justerats, och nu räcker tiden till för sträckan.
Anställer controller
Ivarsson säger också att de snäva tidsramarna inte är orsak till alla förseningar som NextJet haft på sträckan Arvidsjaur-Stockholm.
- Det finns flera möjliga orsaker, exempelvis avisningar och tekniska störningar. Men vi ska utreda varje enskild försening, och vi har anställt en controller på plats i Arvidsjaur som ska säkerställa att trafiken går som den ska. När jag tittar på statistiken för den här veckan så ser det ut som att vi har kommit till rätta med problemet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om