Guninger Wallström har skaffat sig en gedigen kunskap om turism, vad turisten vill ha, vad turisten söker och hur produkter ska förpackas. Hon har jobbat i flygföretag och för Arjeplog-Lappland Besöksservice och Destination Arctic Circle.
Aktiviteter
Maria Söderberg har sedan hon avslutade dokumentationen om Laisvallgruvans nedläggning ägnat somrarna till att skapa aktiviteter i Arjeplog. Vandringar, exkursioner, föreläsningar, cykellopp, bergsbestigningar och mycket mer.
Nu slår de sig ihop och har målen klara. De vet att turismen är världens största näring.
- Folk ska stanna längre i Arjeplog än de gör och folk ska vilja komma hit. Vi kan ju ta emot hur många som helst, säger Guninger Wallström som har allt biltestboende i åtanke. Boende som står tomt sommartid.
Hon fortsätter:
- Turister vill göra något. De kommer med "öppen plånbok" och vi ska ha något att sälja.
30 produkter
Tanken är att involvera alla som vill sälja aktiviteter.
- Vi ska paketera, vi ska inte hänvisa till utsikten på Galtis, vi ska visa utsikten från Galtis.
Guninger Wallström menar att det behövs minst 30 produkter för att kunna börja sälja.
- Fast helst 50 och så småningom 100, säger hon.
Aktiviteter kan vara allt från fiske, vandringar, guidade turer, båtskjuts, bergsbestigningar, film, kurser av alla de slag, notdragning, slöjd, musik och så vidare.
- Tillsammans, säger Guninger och drar ut på sista stavelsen,
- Jag älskar det ordet ... Tillsammans är vi oslagbara.
Vissa aktiviteter kan anordnas dagligen, andra någon gång då och då och kanske vissa bara en eller ett par gånger per sommar.
Maria Söderberg vill göra mer av de ljusa sommarnätterna och pratar om nattliga fotokurser.
Marknadsföringen av upplevelseshopen startar redan nästa månad och en del är att delta i en vildmarksmässa i Stockholm.