För första gången i världshistorien kommer Arjeplog i sommar att ha sin egen upplevelseshop. Lite som på utlandet där man säljer allt från kamelridning till djungelsafaris och båtresor, fast på norrländskt vis.
– Om du åker utomlands vet du ju inte vem du ska prata med för att få uppleva något. Andra länder är duktiga på att marknadsföra sina upplevelser, det vill vi också bli, säger GunInger Wallström som tillsammans med Maria Söderberg ska sälja upplevelsepaket i en kåta på torget i Arjeplog i sommar.
Lördagens seminarium på Hornavan Hotell syftade till att samla en del av de entreprenörer som sysslar med turism runt om i kommunen och berätta för varandra vad som planeras, samt utbyta tankar och idéer. Ingemar ”Ingo” Marklund som höll i Dansveckan i Arjeplog förr berättade till exempel hur man får Arjeplog att dansa på ett väldigt enkelt sätt.
– Nu sätter jag igång musiken här, ställ er upp. Nu dansar vi!
Och hela församlingen gjorde som han sa.
– Väldigt enkelt, eller hur?
Under dagen fick åhörarna också lyssna till bland andra Slagnässonen Jörgen Stenbergs inspirerande tankar kring en aktiv sommar i Arjeplog som drar besökare, och vad som kommer att hända på Skeppsholmen:
– Samevistet kommer att rustas upp, och vid kåtorna ska det sättas upp informationsskyltar, berättade Ann-Christin Blind.