Ny logotyp, enhetliga färger och typsnitt. Arjeplogs kommun vill snygga till sig och i KS var man överens om att förslaget om en ny varumärkesplattform och grafisk profil är bra.
– Det var ett enhälligt beslut, säger hon.
Varför är det här viktigt?
– Jag kan sammanfatta det med att berätta om när vi sökte folk till tjänsten som kommunikatör för en tid sedan. Vi kom i kontakt med en man från Stockholm som sökt tjänsten, och vi frågade hur han hittat oss. Han svarade ”dels hör jag mycket positivt om kommunen, dels tycker jag att hemsidan utstrålar kraft. Och jag tänkte, ’där skulle man ha jobbat!’.
Britta Flinkfeldt Jansson tycker att man utan en grafisk profil kommer att spreta i budskapet man sänder om och från kommunen.
– Det ska vara enhetligt och fräscht och man ska känna igen vårt varumärke. När det kommer till att göra skyltar, flyers eller dylikt ska det inte finnas några frågetecken. Man ska kunna ta fram det här materialet och säga ”så här ska det se ut!”.
Även om KS ställt sig positivt till förslaget krävs det fortfarande ett godkännande i kommunfullmäktige innan det kan bli verklighet. Något som Yvonne Pauna på utvecklingsenheten håller tummarna för.
– Det skulle vara så kul. Det är tack vare projektmedel och ett tillskott från Sparbanken som det skulle kunna bli verklighet, och det hoppas jag.