Bland listorna för kommunens förfallna fordringar återkommer en del namn, vissa så ofta som en gång i kvartalet – under två år tillbaka. I fall när personer upprepat inte betalar för sig ska ekonomikontoret flagga för det hos förvaltningen i fråga, som sedan får besluta om hur man tar ärendet vidare.
– I vissa fall har det skett, men jag kan inte svara för när och i vilka specifika ärenden, säger chefen för personal- och ekonomienheten Anne-Lene Holmström.
– Men vi ser över våra rutiner och arbetar med dem.
Vidtar åtgärder
Sedan första kvartalet i år har tekniska förvaltningen tagit över faktureringen för VA- och sophämtning. Tekniske chefen Emil Sundström säger att man gått igenom läget och vidtar åtgärder.
– Fyra hushåll riskerar att få vattnet avstängt. Vi håller just nu på att reda ut det tekniska med en sådan åtgärd. Det här är den tråkiga biten med mitt jobb, men det är ju som med allt annat: betalar man inte för en service kommer man förr eller senare att förlora den. De som nu riskerar en avstängning är de som inte betalat för sig senaste året.
– Det ska naturligtvis inte vara så att det ska kunna gå så länge utan att det händer något. Vi håller på att arbeta fram rutiner för hur faktureringen ska gå till; när påminnelser skickas ut, när skulden skickas för indrivning, och så vidare.