Friska vindar sinkade propellern på fjället
Tornet till det första av tio vindkraftverk som ska byggas på lågfjället Uljabuouda söder om Arjeplog har rests. Problemfritt. Under torsdagen skulle propellern sättas fast. Före lunch gick det inte då det blåste för mycket. Efter lunch blåste det ännu mer. Men på kvällen sattes propellern äntligen på plats.
På 50 meter långa lastbilsekipage transporteras var och ett av propellerbladen. Från den efterföljande bilen styrs bakdelen av trailern.
Foto: Bertil Sundkvist
Första på plats
Första vindkraftverket står nu på sin plats, och på torsdagskvällen monterades propellern på tornet. Det tog knappt en och en halv timme.
Tre snurror till ska resas i höst. Nästa sommar kompletteras vindkraftparken med de sex återstående.
Men alla fundament gjuts i sommar. Till vart och ett av de tio går det åt 65 ton armeringsjärn och 526 kubikmeter betong. Betongen tillverkas på plats i fem betongbilar med blandare och skopa. Bilarnas namn är Car/mix men kallas "humlan".
20 års livslängd
Brinntid för betongen i fundamenten är 28 dagar. Sedan kan de belastas, det vill säga bebyggas.
- Vi bygger för 20 års livslängd på vindkraftverken, säger Robert Lundström projektledare för bygg- och markarbeten.
Tornen är 80 meter höga. Vingarna, från spets till nav mäter 45 meter. Två kranar, varav en som lyfter 500 ton, ska lyfta upp propellern. Vingarna väger faktiskt "bara" elva ton per styck. Tre vingar och nav, den kompletta propellern väger inte ens 50 ton.
Det låter ju inte så mycket. Vindkraftverket ser inte mycket ut för världen - på håll. Men på plats är synen häpnadsväckande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!