Från betongindustrin till biltest

Peter Gyllenberg från Skellefteå är inne på sitt andra arbetsår inom biltestverksamheten i Arjeplog. Och han tror på framtiden i Arjeplog.- Biltestbranschen utvecklas ju hela tiden, säger han.

Arjeplog2007-01-25 00:00
Biltestverksamheten var inget nytt för Peter Gyllenberg då han började arbeta för biltestentreprenörsföretaget Colmis för två år sedan. Hans farbror, Lars-Gunnar är delägare i Colmis och själv hade Peter gjort många besök på anläggningen, bland annat på väg till stugan i Västerfjäll.

Peter Gyllenberg jobbade som inköpare åt Banverket och sedan som produktionsledare inom betongindustrin. Biltestverksamheten var ju förknippad med en massa maskiner, och Peter saknade både intresse och kunnande för att hantera väghyvlar och traktorer. Men så fick han erbjudande om ett åretruntjobb som platsansvarig för GM:s testverksamhet hos Colmis. Ett jobb som går ut på att se till att allt fungerar. Peter ska planera efter GM:s önskemål. Tidigare har GM själva svarat för den sysslan, men den kontinuitet som eftersträvades fanns inte. Ibland var det en person från Opel och ibland en från Saab som skötte arbetet.

Håller koll

Peter Gyllenberg är nu en länk mellan GM:s testteam och banarbetarna. Numer behöver inte de olika förarna tala med olika plogbilsförare för att förvissa sig om att de kan använda den och den banan. Peter håller kontakten och han har fullt förtroende för de som plogar, hyvlar och sopar banor. När banorna ska vara klara så är de klara. Och det meddelar Peter.

Han håller också koll och fördelar köldkammare efter önskemål och han hjälper till med kontakter, vare sig det är innanför eller utanför grindarna till testanläggningen.

Han ser också till att arbetsmiljöregler följs och att utrustning används på ett miljöriktigt sätt.

Peter Gyllenberg gillar sitt jobb.

- Det är stimulerande att möta folk, och det kommer nya människor hela tiden.

Han ser jobbet som ett framtidsjobb.

- Det enda som skulle kunna hindra det är väl om det blir något med klimatet, menar han.

Visst blir det långa dagar ibland och han ska finnas till hands sju dagar i veckan.

- Men jag försöker att jobba mindre på helgerna och så är det ju lugnare på sommaren…

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om