Videon är inte längre tillgänglig
Det är ett steg i att utveckla infrastrukturen för biltestnäringen. Eller som kommunalrådet Britta Flinkfeldt Jansson sa när hon klippte bandet: "Gör inte vi det gör någon annan det.
Någon kö till att tanka vätgas var det inte på tisdagen. Och det blir det knappast på kort sikt. Det var meningen att en bil skulle ha tankat vätgas på tisdagen men tyvärr hade den inte anlänt till Sverige.
- Men vi vet att det rullar bilar i Arjeplog som tankas på vätgas, sa Per-Gunnar Sundström, ordförande i biltestentreprenörsorganisationen SPGA.
Inget stort kassaklirr
Vätgasstationen kommer heller inte att innebära något stort kassaklirr för Anders "Fixar´n" Wikström som driver stationen.
- Det kan ta någon generation, men frågan är ju ska vi göra något eller inte ...
Anders Wikström är inblandad också i det som kan bli en fortsatt utveckling på alternativa drivmedel, nämligen en multifuelstation med möjlighet att tanka gasol, vätgas, biogas, etanol 100, el och dimetyleter (DME).
I den frågan pågår en förstudie med Eva Quist på kommunens utvecklingsbolag Argentis som projektledare.
Samtidigt undersöks också möjligheter med att förlänga testsäsongen genom att fixa inomhusvinter. Går det att bygga en skidtunnel i Torsby kan det väl gå att bygga något för biltest i Arjeplog.
Robert Granström, Test Site Sweden, menar att bilindustrin står inför en provningspuckel.
- Det gäller att hitta hybridlösningar och kombinationer, säger han och utesluter inte att en multifuelstation skulle kunna göra biltest i Arjeplog till en året-runt verksamhet.
- Det är inte så många ställen i världen som det är möjligt.