Någon lavinolycka med snöskotrar har inte rapporteras - än, trots att lavinfaran i fjällen är stor.
- En tidsfråga, enligt Anders Holmlund vid Arjeplogspolisen.
I takt med att snöskotrarna blivit kraftigare och byggts för att klara djup lössnö och klättring i branter har också risken för lavinolyckor ökat.
- Och när du väl hamnat i en lavin är du chanslös, såvida inte någon gräver fram dig snabbt, säger Holmlund.
Anders Holmlund varnar också för förrädiska isar i år. Markerade leder är tämligen säkra men utanför kan isen vara tunn, om den alls existerar.
Vindvakar
Fritidsfiskaren Albert Lestander, Arjeplog, bekräftar:
- När jag för två veckor sedan var ute på Hornavan, vid Bergholmen, för att fiska borrade jag först rätt nära land. Isen var bra. Sedan prövade jag längre ut, 150 meter från holmen. Där var istjockleken tre centimeter, då vände jag om.
Albert Lestander berättar att det är många så kallade vindvakar på Hornavan och han ger rådet:
- Se till att ha isdubbar, och se till att pulkan är öppen så att passagerare hinner hoppa ut om isen brister.
Det talas mycket om säkerhet och skoterkörning. Inte minst sedan olyckan i söndags då en pojke på en kälke, dragen av en snöskoter, kraschade in i ett träd.
- Det är inte förbjudet att bogsera eller tolka efter en skoter i terräng, men det kan vara olämpligt, säger Daniel Pettersson chef på polisens trafikavdelning i Luleå.
- Däremot är det den som kör som har ansvaret.
Anders Holmlund vid Arjeplogspolisen säger:
- Problemet med tolkning efter skoter är inte särskilt stort, men det finns alltid en risk. När vi var barn bröt min syster armen i samband med tolkning.
Ledlicens
Karl-Erik Björkén, hedersmedlem i Snofed, snöskoteråkarnas riksorganisation, vet att det finns en hel del mer eller mindre omdömeslösa förare, sådana som kör över öppna vattendrag, i lavinbranter och så vidare.
Och om det här med att dra barnkälkar i rep bakom en snöskoter säger han:
- Kör man längs leden i en skog och svänger för ett träd, så svänger inte repet ...
Thomas Westerlund i Jäckviks snöskoterförening tycker, trots söndagens olycka, att skotertrafiken fungerar bra. Många skoteråkare löser ledlicens och många respekterar hastighetsgränsen 30 på led.
- Men visst pratas det en del om de som låter barnen tolka på kälken bakom en skoter på skoterleden. Kanske ger olyckan en tankeställare.
I samma stund som Thomas Westerlund uttalar orden passerar en snöskoter på leden. Bakom skotern tolkar ett barn på skidor ...
Ida-Maria Westerlund har växt upp i Jäckvik och med snöskotern. Hon vet vad som krävs för säker skoterkörning.
- Hjälmen är viktigast, se bara vad som hände i olyckan i söndags. Man ska ha bra kläder och en rycksäck med torra vantar och extrakläder. Sen handlar det om att använda sunt förnuft. Och ska man tolka bakom en skoter så ska det ske på sjön.