Fjällkommunen på  högvarv

Under årets mörka och kalla månader går Arjeplog på högvarv.- På vintern arbetar vi dubbelt och på sommaren hälften, skrattar Håkan Ederlöv, som driver bitestanläggningen Revi och skidbacken på fjället Galtispouda.

Arjeplog2006-04-07 00:00


Vintern, kylan, mörkret och isarna på de många sjöarna som omger Arjeplog har blivit kommunens största tillgång. Då kommer biltestarna till kommunen. I deras spår utvecklas och växer lokala företag. Verksamheten omsatte runt 350 miljoner kronor 2003 och den årliga tillväxten beräknas till 20 procent. Samtidigt pratas det om investeringar för miljardbelopp.

Under säsongen, som sträcker från november till påsk, blir den lilla fjällorten träffpunkt för världens bilindustri. Nya modeller och komponenter testas under stort hemlighetsmakeri. Totalt finns det i Arjeplog runt 150 testbanor med en sammanlagd längd på 180 mil.

Hektisk tid

När de utländska gästerna är som flest ökar befolkningen med 1 500 personer. Det leder till bostadsbrist. Hotell- och campinganläggningar fylls och mer än hundra privathus hyrs ut.Trots detta är boendet en flaskhals. Snart byggs emellertid hotell Silverhatten ut med hundra rum för att möta efterfrågan.

För familjen Ederlöv är vintern en hektiskt tid.

- All vår verksamhet bedrivs under vinterhalvåret, förklarar Ederlöv.

Generationsskifte

Utöver skidanläggningen Galtis, som startades av Håkans föräldrar Bengt och Maria 1973, har familjen även Revi testanläggning, med isbanor, kontor och garage.

- Den näringen utvecklas ständigt, förklarar Ederlöv.

Bra går också skidbacken. Husvagnscampingen är fullbelagd och på hälften av platserna står norska ekipage.

- Vi märker ett generationsskifte bland husvagnsfolket. Skidåkningen tappade i popularitet på 1990-talet men de senaste åren har vi glädjande kunnat notera ett rejält uppsving.

Flera investeringar har gjorts i anslutning till backen, bland annat en ny restaurang och maskiner.

- Det rullar på hyfsat, tycker Ederlöv.

Uppe på fjället, precis vid trädgränsen med en magnifik utsikt, håller norska företaget Polaris Grupo Limited på med byggandet av ett nytt hotell. Totalt planeras 200 bäddar.

- För oss innebär det ett jättelyft. Det är dessutom en satsning som riktar sig mot besöksnäringen, inte biltestverksamheten. Problemet på turistsidan vintertid är i dag att alla tillgängliga bäddar är bokade. Så den här satsningen är mycket välkommen.

62 mils plogning

Ett av många lokala företag som skapats i biltestverksamhetens spår är Colmis AB. Ägare är förre kanslichefen på kommunen Lars-Gunnar Gyllenberg och tidigare Konsumföreståndaren Harald Fjellström.

Bolaget omsätter cirka 20 miljoner kronor och ger säsongsarbete åt ett 30-tal personer. Huvudkunder är GM och Fiat auto group. Varje natt under vintern kör Colmis plogbilar 62 mil för att hålla anläggningens 37 olika banor i trim. De finns både på land och på Hornavans is.

- Verksamheten fortsätter att svälla, berättar Gyllenberg som tillsammans med Fjellström investerat stora summor, runt 65-70 miljoner kronor, under årens lopp.

Under högsäsong har Colmis 300 gäster i form av tekniker och bilingenjörer från hela världen. Det gör bolaget till en av de största lokala aktörerna i branschen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om