Hårdsatsning
Jan Edvardsson, Silverhattens ägare, satsar hårt på eventen. Och han har lyckats. Omsättningen från ifjol på 3,5 miljoner har fyrdubblats. Under det här året räknar han med att eventen ska ge cirka 3 500 gästnätter.Förra månaden upptog Silverhatten/Krajas anställningslista 84 personer.
Ett 20-tal sysslar med verksamheten runt eventen.
- Vi har ingång tre catering-team och ett tiotal som ser till att isbanorna fungerar, säger Jan Edvardsson.
Och han ser ingen avmattning. Det började med Mercedes-AMG för två år sedan och sedan har BMW och Audi kommit till. Och nu senast Michelin.
Hittat en oas
Ett av företagen har bokat 30 rum hela nästa säsong.Klaus Demel från Ingolstadt i Tyskland är chef för Audis satsning på körskola och upplevelseresor. Han tycker att han hittat en oas i Arjeplog. Han ser bara fördelar. Bra kommunikationer med direktflyg mellan Tyskland och Arvidsjaur. Bra service och bra mat.
Han menar att verksamheten kommer att öka.
- Vi har börjat med att anordna weekend-resor, men det kommer att bli resor på veckorna också.
Löpeld
Klaus Demel berättar om marknadsföringen. Audi-tidningen når fyra miljoner läsare. Och bland dem som läser om körskolan på is är det alltid någon som nappar. Sedan sprider sig informationen som en löpeld från mun till mun.För deltagarna är det ingen billig helgresa. Flyg, mat, bil, skoter, proffsinstruktörer. Allt kostar. Klaus Demel betonar att Audi inte tjänar pengar på arrangemangen.
- Vi ser det som en marknadsföring istället, säger han.
- Eventen består till 90 procent av bilkörning. Deltagarna får prova hur de fyrhjulsdrivna Audi-bilarna fungerar med och utan säkerhetssystem. I kursen ingår också de mycket populära sladdövningarna.
Klaus Demel tror som sagt att event-verksamheten ska öka i Arjeplog.
- Det enda hinder som finns är om den globala uppvärmningen går så långt att snön och isarna smälter bort, säger han.