Etik på schemat för vårdpersonal

Utbildning. Vem är det mest synd om? En 15-årig hjärtsjuk flicka, en nybliven änkeman i 70-årsåldern eller en ensamstående mor som prostituerar sig? Det var en av de frågor som diskuterades när vård- och omsorgspersonal i Arjeplog gick utbildning i etik och bemötande.

Arjeplog2006-03-18 00:00
- Rangordningen ser olika ut beroende på vem som svarar, och det finns inget rätt eller fel. Man utgår från sin egen livssituation och sina egna erfarenheter, och det påverkar oss även i arbetet, säger Maria Gunnarsson, undersköterska från Växjö som tillsammans med skötaren Christina Kaiser leder utbildningen.

Växjö är den första kommun i landet som tagit fram etiska riktlinjer för vårdpersonal.

- Riktlinjerna har vuxit fram från golvet, från vårdpersonalen själva, berättar Maria Gunnarsson. Arbetet påbörjades vid millennieskiftet, och har resulterat i sju punkter om hur vi ska bete oss i arbetslivet.

Etiska riktlinjer

De etiska riktlinjerna presenterades på Äldreomsorgsdagarna i Stockholm, där de väckte stort intresse. Inte minst från Arjeplog, som nu köpt in utbildningspaketet Etik och bemötande.

- Vi har hållit föreläsningar och berättat om riktlinjerna i några andra kommuner, men Arjeplog är den första kommun som köpt hela utbildningspaketet för sin personal, berättar Maria Gunnarsson.

Utbildningen handlar till stor del om diskussioner och grupparbeten.

Svåra frågor har sällan enkla och självklara svar.

- Som vårdpersonal ställs du dagligen inför etiska dilemman, och det är svårt att säga vad som är rätt och fel, menar Maria Gunnarsson. Därför är det så viktigt att hela tiden ha en dialog om etik och bemötande, för det handlar om ett livslångt lärande.

Kompetensprojekt

Det som Maria Gunnarsson och Christina Kaiser särskilt vill framhålla när det gäller etik och bemötande är vikten av att möta individen, och se individen.

- Det viktigaste av allt är att mötet blir bra, oavsett om det är i korridoren eller någon annan stans, och att individen får möjlighet att påverka och vara delaktig, betonar Christina Kaiser.

Utbildningen i etik och bemötande är en del av ett kompetensprojekt som nu pågår i Arjeplogs kommun.

- Vi har fått 700 000 kronor att använda till kompetenshöjning för vår personal under tre års tid, berättar socialchef Mats Morin. Jag tror att vi redan i dag ger ett bra bemötande, men naturligtvis finns också mycket som kan förbättras. Från både personal- och arbetsledarhåll har man också uttryckt önskemål om att få den här utbildningen. Etik och bemötande är frågor som ständigt är aktuella inom socialtjänstens område.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om