Det var i samband med en skoteruppvisning arrangerad av Arjeplogs skoterförening i slutet av maj 1972 som de två vännerna slog publiken med häpnad.
– Från början var det flera anmälda. Men ju närmare uppvisningsdagen kom desto fler var det som anmälde förhinder och till slut var det bara jag och Erland kvar, berättar Björn Helamb.
Han och Erland hade tidigare upptäckt att det gick att köra ett tiotal meter över öppet vatten.
– Erland arbetade som lantbrevbärare i Vuoggatjålme och jag brukade hjälpa honom av och på isen när det bildades landvakar. Då använde vi en båt för att frakta snöskotern mellan strandkanten och de starka isarna ute på sjöarna. Men efter ett tag märkte vi att det gick att köra över vakarna om man tog ordentligt med fart.
Det var ingen som riktigt trodde att det var möjligt, därför beslutade skoterföreningen att inte ställa sig bakom Björns och Erlands uppvisning.
– Skoterföreningen var först ut, de höll en uppvisning i hur man kunde ta sig i och upp ur vakar med skoterkläder. Sedan var det vår tur. Vi var nog inte riktigt beredda på att vattnet på Skeppsholmen skulle vara nästintill helt öppet, säger Björn Helamb.
Drog sticka
Men de drog sticka om vem som skulle få köra först.
– Alla där trodde nog att en skoter skulle gå ner i vattnet, inklusive vi. Men eftersom jag dragit den längsta stickan så satsade jag och tog fart.
Med full gas tog sig Björn Helamb över en vak på mellan 50 och 60 meter. När kompisen Erland Dahlberg såg att det gick bra tvekade han inte att köra ut på vattnet i full fart han också. Publiken trodde inte sina ögon.
– Det mest minnesvärda ögonblicket var när vi möttes mitt ute i vaken, säger Björn Helamb.
Han tycker det känns lite speciellt att kanske ha varit en av de första i världen som kört snöskoter över öppet vatten.
– Samtidigt känns det viktigt att vi visade att det går, det kan säkert ha räddat många liv. Istället för att bromsa är det bara hålla full gas så tar man sig ganska långt även på öppet vatten.