Noteringar som förts av bybor visar istället på ofta återkommande strömavbrott, framför allt under vintermånaderna.
- Det blev en klar försämring. Jag tror att Vattenfall i sin spariver har köpt in bristfällig utrustning, säger Lars Westerlund.
- Vi tål mycket, men nu börjar vi bli upprörda. Vi vill inte betala för en förbättring som blev en försämring, säger Lars Westerlund.
Såväl Roland Andersson, projektansvarig för Vattenfall eldistribution, som Roger Lindmark, pressansvarig vid Vattenfall i Luleå, medger att investeringarna i Jutisområdet inte gett önskat resultat. Men de påpekar också att det just nu finns fler orsaker till strömavbrotten.
- Vi har stora bekymmer med is och snö på ledningar och träd i närheten av ledningar, både i Arvidsjaur och Arjeplog, säger Roger Lindmark.
- Men vi har också problem med det material som användes när vi grävde ner kabel i Jutisområdet. Vi har drabbats av en del fabrikations- och montagefel, säger Roland Andersson. Vi jobbar med att åtgärda de problemen, men vi hinner inte göra allt klart förrän efter helgerna.
Roger Lindmark beklagar det missnöje som finns i Jutis.
- Jag förstår deras besvikelse, varje avbrott är ett för mycket, säger han. Där det finns fabrikationsfel på kabeln måste vi förstås ta upp och byta ut den, och det innebär ju dubbel störning för kunden.