"Det är klart att man blir frustrerad"

Förra veckan åkte Veronica Marklund från hemmet i Arjeplog vid fyra-tiden på morgonen för att hinna med Nextjets flyg vid 06 från Arvidsjaur. Men planet lyfte inte förrän strax före tio. "Det är klart man blir frustrerad."

Frustrerad. "Det här är jättetråkigt och jag har skickat mejl till Nextjet, men har då inte fått något svar än. Det är trist när det blir så här för så många blir drabbade", säger resenären Veronica Marklund.

Frustrerad. "Det här är jättetråkigt och jag har skickat mejl till Nextjet, men har då inte fått något svar än. Det är trist när det blir så här för så många blir drabbade", säger resenären Veronica Marklund.

Foto: Veronica Marklund

ARJEPLOG2017-02-02 21:00

Fredag förra veckan blev en tidig morgon för Veronica Marklund i Arjeplog. Väckaren ringde 03.20 och strax efter fyra satt hon i flygtaxin på väg mot Arvidsjaurs flygplats.

– Direkt när vi kom och skulle checka in där vid 05.15 så säger de i incheckningen att "Ni har väl hört att det är försenat till 9.20", vilket vi inte hade en aning om. Då tittade man på klockan och insåg att här ska jag sitta i fyra timmar.

Förklaringen var att flyget varit så försenat kvällen innan och att personalen ska ha en viss dygnsvila innan de får jobba igen.

– Det kan jag absolut förstå, men känner att man har haft en hel natt på sig att antingen ordna annan besättning, eller i alla fall informerat resenärerna om förseningen. Fyra timmar är lång tid.

Flyget lyfte inte heller 9.20. Vid 9.10 fick de information om att planet var på väg från Lycksele.

– Så vi åkte inte förrän 9.45. Så från att egentligen ska ha landat 8 till att vara framme 11 är ganska lång tid. Nu hade jag tack och lov inget möte inbokat just den dagen, men jag kommer tyvärr aldrig våga boka flyg nära inpå ett möte med den här erfarenheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!