Colmis först ut att få miljöcertifikat

BILTESTFÖRETAG. Det har tagit tre år och kostat runt en halv miljon kronor. Men det har det varit värt. Nu har Colmis AB nått målet. Företaget är miljö- och kvalitetscertifierat enligt ISO-standard.- Extra roligt känns det eftersom vi är det första svenska biltestföretaget som blir certifierade, säger Harald Fjellström.

Arjeplog2007-03-17 00:00
På fredagsförmiddagen firades certifieringen hos Colmis, med representanter för Fiat, GM, GKN och Haldex.

- Kvalitet är viktigt för oss, och det betyder att våra leverantörer måste satsa på kvalitet. Det gör man hos Colmis, och all personal här gör ett gott jobb, sa Ricardo Delavalle, Fiat.

Daniel Herven, Haldex, gladdes också åt certifieringen, men trodde inte att den skulle innebära några stora skillnader i praktiken.

- Kvaliteten har alltid varit hög här. Certifieringen är bara en skriftlig bekräftelse, konstaterade han och fick medhåll av de övriga.

System och rutiner

Certifieringen innebär att företaget Colmis AB har upprättat rutiner och system som säkerställer att de krav som kunder och myndigheter ställer efterlevs.

- Inget faller mellan stolarna längre, vi har rutiner för allt, säger Harald Fjellström.

Det förberedande arbetet har varit omfattande. System och rutiner för allt som sker i företagets verksamhet ska upprättas, och varje enskild anställd ska känna till rutinerna.

- I det här arbetet har vi också kunnat hitta brister och risker i vår egen organisation, områden där vi saknat styrning, berättar Peter Gyllenberg. Nu finns allt vi gör dokumenterat, och det är lätt att hitta det man söker efter. Det känns skönt. Eftersom det är en internationell standard, accepteras systemet överallt.

Ständiga förbättringar

Harald Fjellström betonar att även om certifieringen nu är klar, är processen med miljö- och kvalitetsarbete inte avslutad. Certifieringen kräver årliga revideringar.

- Det här är inte, och får inte bli, en pappersprodukt, det här är något vi måste jobba vidare med hela tiden, och följa vår ledstjärna; ständiga förbättringar. Från början märktes en viss tveksamhet hos personalen, men nu har vi alla med oss på tåget, och det är viktigt.

Den tid och de pengar som investerats i satsningen är väl använda resurser anser Harald Fjellström och Peter Gyllenberg.

- Certifieringen ger oss onekligen fördelar i marknadsföring och konkurrens, säger Harald Fjellström. Jag tror också att företaget på sikt kan göra besparingar genom att följa upp exempelvis dokumentationen av el- och bränsleförbrukning. Vi vet exakt vilka kemikalier som används i verksamheten, och vilka mängder, och i fortsättningen kommer vi inte att köpa en sprayflaska här och en oljeflaska där, utan använda oss av färre, avtalsstyrda leverantörer, och ställa högre krav på kvalitet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om