Colmis – en pigg och vital 30-åring

En älgjakt i början av 80-talet blev startskottet i form av en lyckosam förening av två entreprenörer, som byggde ett garage. Och ett till. Och ett till…

Datoriserat. Förr borrade man hål i isen lite här och där och mätade den manuellt för att försäkra sig om att den var nog tjock att bege sig ut på med maskinerna. Idag använder man en sorts radar.

Datoriserat. Förr borrade man hål i isen lite här och där och mätade den manuellt för att försäkra sig om att den var nog tjock att bege sig ut på med maskinerna. Idag använder man en sorts radar.

Foto: Bertil Sundkvist

ARJEPLOG2016-02-17 14:23

Det gäller att se chansen när den kommer, förvalta den och tro på det man gör. Trodde gjorde Harald Fjellström Fjellström och Lars-Gunnar Gyllenberg, så pass att man i år när man firar 30 år som företag, och omsätter 45 miljoner kronor i sina bolag Colmis AB och Simloc AB.

1985 testades redan bilar på is i Arjeplog. Fjellström jobbade då som Konsumchef, Gyllenberg som kommunchef. Lucas Girling, som höll till på Hornavan, behövde ett garage och det var i samband med det som Colmis AB startade hösten 1985.

– Harald ägde mark i Colmis och vi ansökte om bygglov. Vi hade väl aldrig en tanke på hur mycket det skulle komma att svälla till, säger Lars-Gunnar Gyllenberg.

Girling tyckte ganska snart att det hade varit enklare och bekvämare om testbanorna funnits i anslutning till garaget.

– Då bröt vi en väg ned från garaget till Kakel. Det var i samband med det som jag sa upp mig från min tjänst på Konsum. Det fanns varken tid eller möjlighet att syssla med både och.

Året därpå anslöt Lars-Gunnar och jag slapp sitta ensam i mörket och kylan i Colmis.

Fjellström hann fundera en del på sitt beslut att säga upp sig.

– Jag gick från ett extremt socialt jobb till att vara väldigt mycket ensam. Jag ångrade mig inte direkt, men funderade mycket på vad jag hade gjort.

Den forne Konsumchefen och kommunchefen hade lite och ingen erfarenhet av att göra testbanor på is.

– Inte visste vi ju något om sånt! Vi har fått lära oss med tiden. Första året hade vi ett samarbete med Icemakers, sen började vi göra banor i egen regi. Tekniken har utvecklats i en rasande fart sedan dess, säger Fjellström.

1997 kom första milstolpen. Lucas Girling gick ihop med TRV och flyttade till Arvidsjaur. Samma år skrev Colmis kontrakt med Fiat auto som i sin tur flyttade från Arvidsjaur till Arjeplog. 2003 ingick Fiat i en affärsallians med General Motors.

– Då skulle bilar från Fiat, Opel och Saab vintertestas i Arjeplog. Det lyfte oss ordentligt.

I dag har Colmis åtta kontrakterade långtidskunder och ett helt gäng andra företag som syns på anläggningen om vintrarna.

– Finanskrisen 08/09 betydde så här i efterhand bara positiva saker för oss. Vi öppnade upp vår anläggning för andra kunder än Fiat. Asien hade ju ingen finanskris, så vi byggde och satsade oss igenom den vintern.

Fjellström och Gyllenbergs första garage står fortfarande kvar på samma plats. De 226 kvadratmetrarna har svällt till över 10 000 kvadrat garagebyggnader, spritt över Colmisområdet som är beläget strax öster om Arjeplog. Gyllenberg är pensionär sedan nio år tillbaka. Harald är inne på sitt 63:e år på jorden.

– Jag går när jag fyller 65, det är redan bestämt. Man vet aldrig när man dör, det gäller att passa på att leva också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om