Jubileet gällde dels Bosch tio år på Vaitoudden och dels företagets 40 år i Arjeplog. Vid en paneldebatt på kvällen dryftades historien kring de första testerna i Arjeplog, bland annat då om hur väl ingenjörerna blev bemötta när de ville testköra på flygklubben Silvervingens landningsbana på Hornavan.
”We can fix it”. De orden fick testarteamet höra varje gång som något efterfrågades. Och uttrycket har levt vidare.
Boschs företrädare den här kvällen poängterade gång efter annan den positiva andan i Arjeplog. Inte minst det fantastiska faktum att Arjeplogsborna lånar ut sina hus till utländska biltestare när inte hotellrummen räcker till.
Både vid förmiddagens presskonferens för motorjournalisterna och under kvällens paneldebatt gjordes blickar in i framtiden. Och det handlar mycket om säkerhetstänkande, exempelvis vid situationer där bilen gör automatiska nödbromsningar.
Under dagen fick journalisterna möjlighet att provköra, dels en Mercedes från 1978 med den första versionen av ABS-bromsar, dels en splitterny S 350 med energiåtervinnande bromssystem och kompletta säkerhetssystem samt en elbil från Volkswagen.
Dirk Hoheisel, ledamot i Boschs styrelse, berättade om framtidens bil som lokaliserar faror på slingriga vägar, hittar lediga parkeringsplatser i parkeringshus och kan navigera genom rusningstrafik och trafikstockningar på ett automatiskt sätt. Han förklarade att man inte behöver vintertester för att utveckla systemen, men för att prova att de fungerar.
Gerhard Steiger, ordförande för Boschs Chassis Systems Control division förklarade att det fortfarande finns mycket att utveckla och att framtiden för testindustrin är ljus.
Bland gästerna vid jubileet fanns Norrbottens läns landshövding Sven-Erik Österberg.
Jubileet avslutades med middag och underhållning av Arjeplogs-Elvis, Stefan Långdahl som förövrigt arbetar på anläggningen, samt Malå Gospelkör.