Biltestare i skottgluggen

Det är inte bara på vägarna det stormar. Senaste tidens trafikolyckor i A-kommunerna har startat en upprörd debatt på sociala medier om trafiksäkerhet och biltestbranschens ansvar för vad som händer på vägarna vintertid.

intensiv trafikled. Väg 95 mellan Arjeplog och Arvidsjaur är stundtals tungt trafikerad av såväl biltransporter som privat-	personer i personbilar och biltestare.

intensiv trafikled. Väg 95 mellan Arjeplog och Arvidsjaur är stundtals tungt trafikerad av såväl biltransporter som privat- personer i personbilar och biltestare.

Foto: Sofie Abrahamsson

ARJEPLOG2016-02-15 18:47

På bara några veckor har i alla fall tre av de till antalet ovanligt många trafikolyckorna involverat biltestare.

Kritiken låter inte vänta på sig. Det diskuteras på forum på Facebook där folk delar med sig av skräckhistorier och vittnesskildringar från vägarna. Vädret den här årstiden med snörök för med sig obehagliga överraskningar.

– Vi ser en tråkig tendens, och det är att trafikolyckor där fordon kolliderar med varandra har ökat ganska mycket senaste åren, säger Hans-Eric Jonsson, chef för räddningstjänsten i Arjeplog.

– Vad det beror på är svårt att svara på, men helt klart är att man inte anpassar farten efter rådande väglag och sikt. Man kör på tok för fort.

Anders Holmlund vid Arjeplogspolisen vill dock höja ett påminnande finger:

– Det händer få olyckor där biltestare är inblandade om man räknar på antalet mil de rullar på våra vägar varje dag. De bär ansvaret ibland för vissa olyckor, men vi är fler på vägarna och alla måste ta sitt ansvar.

Är det farligt att köra på våra vägar, tycker du?

– Det handlar om sunt förnuft: är det storm och snörök ute kanske man måste fundera en gång extra innan man beger sig ut. Det kommer med bröstmjölken här uppe hos oss att man inte gör omkörningar i snörök.

Olyckan i fredags ett par mil väster om Arvidsjaur var just en omkörningsolycka. Vittnesuppgifter gör gällande att en Range Rover gjorde en omkörning i kraftig snörök, fick möte och kollisionen blev ett faktum.

– Bilen var utlånad till en leverantör och kördes inte av vår personal. Vår platschef i Revi ser till att våra förare får en fullständig genomgång av Sveriges trafiksäkerhetsföreskrifter, oberoende av deras tidigare erfarenheter. Vi släpper i själva verket inte någon av de anställda på vägarna om de inte uppnått en minimi-förarutbildning, skriver Andrew Marsh, talesperson för Jaguar Land Rover.

Sture Lestander är ordförande för branschorganisationen Swedish proving ground association (SPGA):

– Debatten skickar en viktig signal till oss om att vi måste ta detta vidare. Jag vill att alla som bor och verkar här ska känna att vi tar detta på största allvar och att vi hela tiden arbetar för att sånt här inte ska hända.

Hur går ni vidare med detta?

– Vi måste titta på vad vi kan göra mer än vad vi redan gör i dag och hitta ett sätt att samverka med andra, för det är ju inte bara biltestare ute på våra vägar. Alla nya förare som kommer till regionen får via sitt företag en utbildning i hur man kör här uppe, och det är en viktig del i det säkerhetsarbetet vi ständigt jobbar med.

Trafiktips

Arjeplogspolisens fem tips för säkrare bilkörning:

Anpassa hastigheten efter väglaget

Håll avståndet

Slå på dimljusen

Kör inte om i snörök

Planera din körning och åk tidigare än vad du behöver

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om