Besöksnäringen ska stärkas än mer

ENTREPRENÖRER. Varumärket Lappland är väl inarbetat. Nu går arbetet med att stärka och utveckla länets besöksnäring in i en ny fas.- Det är dags att hjälpa entreprenörerna att göra affärer och sälja, säger Jan-Erik Jaensson, ny vd för Norrbotten Lappland Ekonomisk förening.

Arjeplog2006-02-17 00:00
Norrbotten Lappland Ekonomisk förening har som målsättning att marknadsföra och utveckla besöksnäringen. Föreningen bildades för fem år sedan, och ersatte Norrbottens Turistråd.

Den 1 januari tillträdde Jan-Erik Jaensson som vd, och i dagarna besöker han Arjeplog och Arvidsjaur för studiebesök hos företag inom besöksnäringen.

- Det är viktigt att träffa entreprenörerna, se anläggningarna och lyssna på vilka behov och åsikter som finns lokalt, menar han.

Kraftprocessen

I ett projekt med namnet Kraftprocessen har en stabil grund för Norrbotten Lapplands fortsatta arbete skapats.

- I två års tid har man jobbat med att organisera länet i destinationer, där man jobbat med kvalitetsutveckling och där näringen själv presenterat sina önskemål. Utifrån det har en strategisk plan tagits fram, berättar Jan-Erik Jaensson. Vi har också ägnat oss åt en image-
annonsering, där vi spridit vackra bilder av Lappland för att väcka intresset. Det har gett resultat, och nu är det dags att gå ett steg längre, nu ska telefonnumret till entreprenören presenteras i annonsen, så att man kan boka direkt.

Norrbotten Lappland Ekonomisk förening arbetar också för att bevaka besöksnäringens intressen, och besöksnäringen är en resurs som man måste räkna med, anser Jan-Erik Jaensson.

- Det pratas mycket om hur man ska kunna få ut fler ungdomar och invandrare i jobb, och tittar man på besöksnäringen är det en hög andel ungdomar och invandrare som anställs. Besöksnäringen är väldigt sysselsättningsintensiv. Man räknar med att en omsättningsökning på 1,4 miljoner kronor ger ett nytt jobb inom besöksnäringen. Inom telekomindustrin, som det pratas så mycket om, krävs en omsättningsökning på 4,4 miljoner innan ett nytt jobb skapas.

I Arjeplog gjorde Jan-Erik Jaensson besök vid bland annat Silverhatten, Silvermuseet och Rebackudden. I Arvidsjaur står besök vid bland annat Lappstaden, Conti Teves anläggning och flygplatsen på programmet.

Rebackudden

Björn Juhlin visade anläggningen i Rebackudden, där besökarna erbjuds bland annat bastubad eller bad i badtunna, samt middagsservering vid öppen eld.

Björn Juhlin berättade också om de möjligheter som samarbetet mellan entreprenörer inom besöksbranschen ger.

- Jag har en liknande gård som den här. Jag skulle kunna bygga upp en liknande anläggning själv, men det skulle bli dyrt och det skulle bli en massa jobb i onödan för mig. Alla tjänar på att vi hjälps åt, koncentrerar oss på det vi är bra på, och utnyttjar varandras resurser. Visst är vi konkurrenter, men vi är konkurrenter i samarbete, förklarade han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om