Arjeplogsföretagare blickar västerut

EU-PROJEKT. Överlevnadsstrategier och möjligheter att plöja i nya spår.Ett tiotal Arjeplogsföretagare deltar i EU-projektet "Kompetensutveckling för tillväxt" och diskuterar framtiden. Ett av projektets huvudmål är att hitta nya marknader, och då blickar man västerut.

Arjeplog2006-06-17 00:00
Just Norge kan vara framtiden för Arjeplogs företagare. Målet för EU-projektet är att kunna utvidga sina företagsmarknader. Och man ser samarbete med norska företag som en stor möjlighet.

Man vrider och vänder på stenar och talar hellre i termer som möjligheter än hinder. Britta Flinkfeldt Jansson påstod till och med att "Allt som är krångligt är möjligt".

Företagare L-G Larsson från Södertälje och ex-arjeplogsborna Kurt Westerlund och Anita Johansson deltog som mentorer.

En guldgruva

L-G Larsson vill förmedla budskapet om att det finns teknik och marknader för att jobba från Arjeplog.

- Det kan nog vara svårt att producera varor och sälja, men att producera tjänster är fullt möjligt.

Han menar att besöksnäringen är en guldgruva, men att man måste öppna den.

- Det finns unika förutsättningar som går att utveckla, sa Larsson.

Han berömde initiativ som sticker ut, som ishotellet i Jukkasjärvi och Storälgen på länsgränsen mellan Norrbotten och Västerbotten och menade att något sådant publikt skulle också Arjeplog vara betjänt av.

Han fortsatte:

- Jakt- och fiske går att utveckla. Men ni måste tillåta intrånget. En störning är nästan nödvändig för att det ska bli utveckling.

"En och annan vild ide"

Diskussionerna fortsätter i dag, lördag. Projektledare Eva Quist avslutade fredagen med att slå an en ton för lördagen.

- Vi tabubelägger allt tal om hinder och tittar på möjligheter. En och annan vild ide kan ju komma fram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om