ATM i Arjeplog går egna vägar. Det mest vanliga inom biltestbranschen är att erbjuda sina kunder banor på is och land, verkstäder och kontor, och i många fall också boende. ATM i Arjeplog som från starten 2002 och fram till i våras haft ansvaret för servicen med banor, reception och annat på Boschs testanläggning på Vaitoudden väster om Arjeplog har breddat sig.
Sedan tio år tillbaka har ATM testverksamhet i norra Kina som sysselsätter både Arjeplogsbor och 65 personer från den kinesiska lokalbefolkningen.
Försöksverksamhet
I början av veckan startades en försöksverksamhet på Grönland.
– Vi vill se om det fungerar med väder och logistik på Grönland, och om det är möjligt att permanenta verksamheten där, säger Magnus Hillerborn, som jobbar för ATM sedan 2011 och är placerad i fordonsklustret i Västsverige.
– Grönland ser vi endast som ett möjligt komplement till Arjeplog, säger han.
Magnus Hillerborn var tidigare testingenjör för Saab och har tillbringat varje vinter sedan 1993 i Arjeplog, Arvidsjaur och Älvsbyn för biltestning, till 2011 då Saabs konkurs var ett faktum. Sedan ATM tappade entreprenaden för Bosch har personalstyrkan halverats från 30 till 15.
Ljus framtid
Lars Holmgren, vd, ser ändå ljust på framtiden.
– Vi fördjupar samarbetet med gamla och nya kunder, säger han och berättar om den ingenjörsservice som företaget bedriver.
– Vi jobbar ute hos kunder, givetvis på anläggningar här i Arjeplog, ute på testbanor i Europa men även med specialuppdrag som på Nya Zeeland. I Arjeplog ser vi en rejäl utökning av validerings- och testkörning.
ATM har ett samarbete med Luleå tekniska universitet och samarbetsavtal med internationella teknikkonsultföretag.
Körskola på is
I Arjeplog bedriver ATM körskola på is för testförare med två–tre instruktörer och det är en verksamhet som ökar.
Magnus Hillerborn ser stor potential i att utveckla biltestverksamheten med att erbjuda och komplettera med ingenjörsservice.
– Vi vet vad som krävs för att en bil ska vara bra att köra på vinterväglag, säger han och forsätter:
– Vi kan därför erbjuda kunder hjälp med att utveckla och förbättra bilens egenskaper.
Han ger exempel på detta. Kinesiska bilprodukter växer och tester sker i kallt klimat i Kina, men bilar måste också provas i kallt nordiskt klimat där annat kallt klimat än i Asien råder.
– Det är kunder som är på gång, de behöver hjälp. Och vi har utvecklade metoder för att testa och validera i kallt klimat, vi kan se om produkter klarar vårt klimat med kyla, snörök och inte minst att alla system på komplettbils-nivå fungerar som kunden förväntar sig att det ska fungera, säger Magnus Hillerborn.