Arjeplogs taxi har haft hand om ambulanstrafiken i Arjeplog i 45 år. På nyårsafton är det slut. Kommunen tar över den verksamheten.
Taxi har också svarat för transporten av personal som gör nattbesök hos vårdtagare. Sedan i höstas kör vårdpersonalen själv.
- När vi tappar ambulansverksamheten försvinner 2-3 tjänster från taxi och de 3-5 personer vi har haft extraanställda till och från blir i princip utan jobb, säger Bengt-Erik Lindgren.
Ambulans- och nattpatrullstrafiken medförde att Arjeplogs taxi kunde ha öppet dygnet runt.
- Men det går inte längre. När vi körde nattpatrull hade vi ju en förare igång på natten. Att ha öppet sena kvällar och nätter bara för vanlig taxitrafik är direkt olönsamt och sådan trafik är ju så gott som obefintlig i inlandskommunerna.
"Snaran dras åt"
I dag består Arjeplogs
taxis verksamhet till 99 procent av samhällsbetald trafik, det vill säga skolskjutsar, handikapp- och färdtjänst samt sjuktransporter.
- Men det känns som om snaran dras åt. Ju mindre samhällskörningar ju svårare blir det att överleva, säger Bengt-Erik Lindgren.
Biltestverksamheten är ett tillskott och den gör att taxi i Arjeplog kommer att köra lördagskvällar och nätter när det är dans på Hotell Silverhatten.
- Det har hänt mycket för oss som bedriver taxirörelser det sista året, och det är till det sämre.
Bengt-Erik Lindgren befarar att utvecklingen leder till att begreppet "svarttaxi" blir vanligare.
- Vi vet att det förekommer, säger han.