– Det vi gör är att öppna upp för den som vill bedriva E-handel, sa projektledare Bo Häggroth om den blivande gallerian.
Lars-Ove Jonsson, etableringschef för ICA Sverige talade om glesbygdsbutiker och sina egna erfarenheter både av att vara glesbygdshandlare och ha handlat i butiksbuss.
Han talade om åtgärder för att stärka glesbygdens konkurrenskraft och som exempel på detta kunde vara att små butiker fick bli ombud för Apotek, Post, Systembolag och Spel.
– På sikt skulle det underlätta om det statliga monopolet på alkohol och spel avskaffades, sa han. Men han tryckte också på vikten av den lokala befolkningens lojalitet till byabutiken.
– Framgångsfaktorer är samverkan mellan offentliga, kommersiella och ideella sektorer för att lösa framtidens servicebehov.
– Man behöver ställa sig frågan; Vad behöver vi? och Hur löser vi det.
Håcan Ahltorp presenterade sitt medieföretags lösning på hur en E-galleri kan vara uppbyggd. Frågorna var många, bland annat kring betalningslösningar.
Bo Häggroth var dock säker på att processen med Arjeplogs galleria startat.
– Det här ska bli något som främjar Arjeplogs kommuns utveckling, allt eftersom folk förstår vad det är så kommer de att börja använda gallerian. I dag ligger Arjeplog i topp i att handla över nätet, varför ska vi inte kunna bli bäst på att sälja också. Fördelen är gemensam marknadsföring, sa Häggroth och påpekade att företag i Arjeplog kan räkna med kostnadsfri anslutning de två-tre första åren.