Trendanalytikern Adlén, en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom trender, kommunikation, ledarskap och varumärken, besökte Arjeplog under fredagen.
En del av Norrbottens läns landstings seminarieturné inom regional utveckling. Han levererade en fräsch och frisk fläkt med nya idéer och ett synsätt på kommunen som vi för länge sedan tappat med hemmablindheten.
"Sälj tystnaden"
- Det gäller bara för er att ta vara på det jag ser och de kickar jag får av att vara här.
Och hur gör man det då? Först och främst tyckte Adlén att det var dags för Arjeplogsborna att sälja det vi har mycket av, nämligen tystnad.
- I ett samhälle där vi kollar jobbmejlen innan vi ens klivit ur sängen behöver vi tystnad och lugn och ro. Vad sägs om yoga i fjällen? Folk vallfärdar ju till Åland för att yoga, varför inte hit? Ni har ju nog många hotellsängar i alla fall.
Facebook guld värt
Han talade också om de sociala mediernas roll i informationsflödet, och om vikten av att synas på rätt plats vid rätt tillfälle och på rätt sätt.
- En bra statusuppdatering på Facebook kan nå flera hundra tusen människor inom väldigt kort tid om du får folk att dela med sig av den till sina vänner. Vad har det kostat er om ni lyckas? Ingenting.
- Se möjligheter och framför allt, ha roligt! Optimisten har fel lika ofta som pessimisten, men mycket roligare.