Det var i oktober som olyckan inträffade i samband med arbete på ett tak. Den anställde halkade och föll och ådrog sig frakturer på bägge handlederna. Arbetsmiljöverket fick via Försäkringskassan kännedom om olyckan en månad senare och begärde ett yttrande från Cartest.
Anmäldes
Vd Alf Sundström förklarade att fallskyddsutrustning fanns, men av olyckliga omständigheter användes den inte. Det var dessutom inte i direkt arbete som olyckan inträffade. Olyckan anmäldes till fackförbundet och Försäkringskassan.Alf Sundström förklarar att han inte uppfattade händelse så allvarlig att Arbetsmiljöverket behövde informeras, eftersom arbetsmiljöordningen påtalar att anmälan ska ske vid dödsfall eller vid svårare personskada.
Enligt lagen är en myndighet i vissa fall skyldig att anmäla misstanke om brott till åklagare eller polis. Så har skett i det här fallet. Åklagaren ska nu ta ställning om förundersökning ska ske, och om svaret är ja lämnas ärendet till polis för utredning. Sedan beslutar åklagare om en person ska åtalas eller inte.
Brott mot föreskrifterna i arbetsmiljöförordningen kan medföra böter.