Äldre kvinna lät sig inte luras

En äldre kvinna bosatt i Arjeplog utsattes under tisdag förmiddag för ett bedrägeriförsök via telefon. Nu går Region Norrbotten ut med en varning: "Vi begär aldrig koder till kontokort från patienter", säger Anna Kaltenegger, verksamhetschef vid Arjeplogs hälsocentral.

Foto: Izabelle Nordfjell/TT

ARJEPLOG2017-02-21 15:48

Kvinnan ifråga fick ett telefonsamtal från en person som påstod sig arbeta på ett av regionens sjukhus och kontaktade patienten inför en kommande behandling. Mannen på andra sidan luren sa att behandlingen skulle bli kostsam och dessutom kräva läkemedel från utlandet, varför han behövde koden till patientens kontokort för att bekosta kalaset.

Vägrade lämna ut kod

Men patienten, som inte alls hade någon väntande läkarbehandling, anade oråd. Hon vägrade lämna ut koden och kontaktade istället Region Norrbotten.

– Det är helt rätt agerat. Vi frågar aldrig efter patienters koder till bankkort. Det är bra att det uppmärksammas så att vi undviker att någon ska bli lurad, säger Anna Kaltenegger.

Ulf Bergman som är säkerhetssamordnare vid Region Norrbotten säger att den här typen av bedrägeri inte är helt ovanlig.

– Men vi har inga andra kända fall i vår verksamhet. Vi har dock gjort vår personal uppmärksam på att det förekommer.

"Lämna aldrig ut uppgifter"

Anders Holmlund vid Arjeplogspolisen har inte heller hört om fler fall.

– Nej, det här var något nytt. Det är ovanligt att folk bli utsatta för såna här bedrägeriförsök i Arjeplog, men man slutar aldrig förvånas över hur brottslingar arbetar. Generellt gäller dock att aldrig lämna ut kontokortsuppgifter till någon, varken via mejl eller telefon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!