Utbyggnaden beror förstås på ökad efterfrågan från biltestindustrin.
- Det är i första hand för BMW som utbyggnaden skett, berättar hotellägare Jan
Edvardsson.
Överhuvudtaget blir det en ansiktslyftning av hotellet som kan leda till att hotellsäsongen förlängs. Det är en spa-anläggning med behandlingsrum och jacuzzi både inom- och utomhus. En träningslokal med fullständigt gym ingår också. Och så blir det samiskt stuk på torr- och ångbasturna. De ska byggas i form av kåtor.
Hotell Silverhatten har lyckats bra på upplevelsemarknaden. Förra året hade man sju arrangemang. I år blir det 34. Mercedes-AMG, BMW och Audi samt Michelin kommer att förlägga sina "event" för kunder till Arjeplog. Och det handlar då i huvudsak om bilkörning på is.
Särskild entre
- För två år sedan räknade jag med att vi skulle bli störst iEuropa på den här nischen i upplevelseindustrin. Jag trodde att det skulle ta fem år, men vi är nog störst redan nu, säger Jan Edvardsson.
För Mercedes-AMG byggs en särskild entre i kåtaform med eldstad i mitten.
Med utbyggnaden får hotell Silverhatten 198 rum. Nysatsningen har en prislapp på 40 miljoner kronor.
Jan Edvardsson räknar med att kunna hålla en jämnare beläggning och att omsättningen ska öka med 15-20 miljoner kronor. Antalet anställda ökar med drygt tio.
Han tror på framtiden. Men haken är kommunikationerna.
- Vi skulle behöva billigare flyg. Bensinen är så dyr att få väljer att köra bil till Arjeplog. För Arjeplog är intressant och jag tror att miljön är en säljande faktor. Vi har naturen och det lugn som blir allt mer eftertraktar, säger Jan Edvardsson.