13 000 tyskar till Arjeplog i sommar

Periodvis mellan 4 juni och 8 september kommer det i Arjeplog att vara full fart. Omkring 13 000 tyska busscharterresenärer, fördelade på cirka 230 bussar, kommer att hålla hotellen i Arjeplog sysselsatta.

Goda konkurrenter. Peter Byrnes chefskock Hornavan Hotell, Eva Karlberg hotellchef på Lyktan, Veronica Fjellström hotellchef Silverhatten och Hornavan Hotells tillförordnade hotellchef Karin Jakobsson smider planer för sommaren i Arjeplog. "Vi kompletterar varandra på ett bra sätt" tycker Eva Karlberg.

Goda konkurrenter. Peter Byrnes chefskock Hornavan Hotell, Eva Karlberg hotellchef på Lyktan, Veronica Fjellström hotellchef Silverhatten och Hornavan Hotells tillförordnade hotellchef Karin Jakobsson smider planer för sommaren i Arjeplog. "Vi kompletterar varandra på ett bra sätt" tycker Eva Karlberg.

Foto: Sofie Abrahamsson

ARJEPLOG2014-03-18 13:52

Fenomenet med tyskbussarna är visserligen inte nytt i Arjeplog. Hotell Silverhatten har huserat busscharterresenärerna tidigare, men förra året ville charterbolaget prova lyckan i Arvidsjaur. Inför sommaren 2014 har man dock hört av sig igen och vill komma tillbaka till Arjeplog.

– De kontaktade oss med en intresseanmälan, och vi är givetvis glada att ta emot dem igen, säger Silverhattens hotellchef Veronica Fjellström.

Men kapaciteten räcker inte riktigt till. Med det stora antalet gäster det kommer att bli fråga om kontaktade man Hornavan Hotell och Hotell Lyktan.

– Då är det ju bättre att vi hjälps åt och har ett bra samarbete, säger Fjellström.

Tyskbussarna kommer från Norge via Silvervägen och vill stanna en natt innan de kör vidare. Middag och frukost ska förberedas och serveras. Rummen ska städas och sängar renbäddas. Ett maskineri som kräver sin personal.

– Det leder i sin tur till att vi kan hålla öppet för andra gäster i en helt annan utsträckning än utan bussresenärerna, säger chefskocken på Hornavan Hotell Peter Byrnes.

Och vilket tillfälle kan vara mer gyllene att visa upp kommunen än när 13 000 tyskar gästar hotellen …

– Jag hoppas att såväl företagare som kommunen är på tå och ser till att det finns informationsmaterial på alla hotell. Kanske ett bildspel eller försäljning av råvaror som är typiska för oss. Hinner inte resenärerna ut för att titta på vår kommun, får man ta kommunen till hotellen. Tänk om en procent av alla kommer tillbaka nästa sommar och vill se mer, säger Byrnes.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om