Under dagen hann också de blivande högskoleingenjörerna testa olika varningssystem i bilar, köra på "älgbana" och andra testbanor.
- Helt klart roligare än att plugga matte, tyckte Daniel Jansson som går sista året på utbildningen.
- Och nu får vi praktisk förståelse för hur de olika systemen i bilar fungerar.
Hoppas jobb
Bilsystemtekniklinjen är nischad mot biltest och Daniel Jansson hoppas att få jobb inom bilindustrin.
- Jag tror att möjligheterna till jobb är stora, den bästa utbildningen inom området är ju den vi går på i Luleå.
Daniel och hans studiekamrater fick köra Volvo och Audi. Själv bär han på en dröm, att få bli ägare till en Alfa Romeo 8C.
Ledde arbetet
Som handledare för studenterna på isen fanns före detta Saab-anställda Stefan Rundquist och Kenneth Bäcklund som startat utbildnings- och utvecklingsföretaget Dynatech. Stefan Rundqvist var bland annat med och ledde utvecklingsarbetet med chassikomponenter till Saab 9-5. Rundqvist och Bäcklund har också varit regelbundet och jobbat i Arjeplog sedan Saab/GM började testa på Colmis testanläggning i slutet av 1990-talet.
Rundqvist och Bäcklund ger eleverna körinstruktioner. Eleverna kör, byter bil och kör, om och om igen.
- De kommer att bli förvånade när de får veta så lite vi gjort med bilarna och ändå uppträder de så olika, säger Stefan Rundqvist.
"Vi vill samverka"
Peter Jeppsson är Centrumföreståndare och programansvarig för LTU:s utbildning till bilsystemingenjör. Han hoppas att Hornavanskolans gymnasium ska fortsätta med bilsystemtekniklinjen.
- Vi vill samverka med skolan i Arjeplog, säger han och tillägger:
- Fast vi har inte varit så aktiva som vi borde ha varit.