1967, 43 år bakåt i tiden, fick Mona Nilsson jobb som kontorist på Arjeplogs Lastbilscentral ekonomiska förening. Medlemsantalet i föreningen var stort. Timmerbilarna var många. Silvervägen var påbörjad. Och malmbilarna från Laisvall gick i skytteltrafik. Föreståndaren på jobbet hette Hubert Abrahamsson och Georg Engström hette transportledaren.
Samma rutiner
Det är inte många dagar sedan som Mona gjorde sista arbetsskiftet. Hon vidhåller att jobbet i stort sett bestått av samma rutiner hela tiden frånsett byten av datasystem. Och frånsett datorns intrång. Chaufförerna har ju också kommit och gått. Hon menar att hon avverkat minst två generationer ...
Hon ler när hon tänker på profilen Frille Westin från Laisvall.
- Han hade ett hetsigt humör.
Egentligen har Mona Nilsson aldrig funderat på att byta jobb. Det var endast när hon träffade sin sambo Ture från Bygdsiljum som det var aktuellt. Men så fick Ture jobb i Arjeplog och då var det liksom klart. Mona blev kvar på lastbilscentralen.
Byte passade bra
När hon fyllde 60 funderade hon på att gå i pension. Men det blev ytterligare tre år. Tills nu.
- Det passade bra att gå nu när Arjeplogs Lastbilscentral/A-Frakt blev uppköpt av transportföretaget Cliffton.
Det är också nu det nya livet börjar. Lite mer golf, lite mer bridge, lite mer resor, lite mer motion, lite mer musik och sköna morgnar med en kopp kaffe till morgontidningen.
Mona ska återuppta musicerandet. Hon har sökt i sina gömmor och hittat häftena med gitarr- och dragspelskurser. Hennes musiksmak är bred. När hon tar dragspelet är det Jularbo för hela slanten. När hon lyssnar på musik föredrar hon hårdrocksballader och hon har sett såväl Black Sabbath som Deep Purple, Santana och Creedence live.
Svinstian full av grisar
Och som om det inte vore nog. Mona Nilsson har en hobby också. Hon samlar grisar. Vardagsrummet, eller svinstian som hon kallar det, är fyllda av grisar av alla slag och format. Det handlar om fräcka grisar och praktiska grisar, fula grisar och vackra grisar och så vidare. Hur många? Tja, det stoppar i vart fall inte vid 125.