Förut har man pratat mycket om att "äldres behov i centrum", nu har riktningen ändrats till att det är individens behov, inte bara äldres. På så vis är även de som har hemtjänst och stöd genom SOL och LSS inkluderade. Vården och hjälpen ska utgå från vad brukaren behöver och kommunikationen måste därför bli bättre.
– Man fokuserar på den enskilda personens behov. Traditionellt har man en lista från en insatskatalog men nu blir brukaren en del av teamet och man kan tillsammans med sunt förnuft resonera och diskutera hur insatserna ska utföras och göra en genomförandeplan, säger Tyra Graaf, utbildningsledare.
Genomförandeplanen gör också arbetet enklare för till exempel vikarier som måste hoppa in då de vet precis vad brukaren vill redan från dag ett. Kvaliteten höjs samtidigt som det inte kostar några nya resurser.
– Det känns väldigt bra. Vi har inte upplevt alls att det här blir till något slags besvär för oss som arbetar i hemtjänsten, säger Suzanne Södersten, undersköterska i hemtjänsten.
– Nej det här känns bättre. Det kommer ofta nya vikarier, så nu för tiden vet de alltid vad som händer och hur de ska arbeta. Förut var planen inte lika uppdaterad och inte så beskrivet över hur brukaren vill ha det, säger Erika Berglund.
För brukarna ska medbestämmandet ge bättre livskvalitet. Insatserna utgår fortfarande från beviljade beslut, men det ger en annan möjlighet att bestämma hur det utförs och påverka sin egen vardag.
Hur upplever brukarna det nya arbetssättet?
– De har varit lite förvånade ibland över att de får påverka. Men det är positivt, för de vill så klart också vara med och bestämma, säger Suzanne Södersten.
– Jag tror de får bättre koll på sina rättigheter också. Ibland märker man att de inte har fullständig koll på besluten. Det blir enklare när de själva är med och lägger upp hur vi ska arbeta säger Erika Berglund.
Det här är en nationell satsning och genomförd utbildning ger en liten kvalitetsstämpel för kommunens hemtjänst.
– Personalen har haft mycket uppgifter under utbildningen, men det har gett ett väldigt bra resultat och utveckling i hur vi kommunicerar med varandra och skapar kontakter. Det är värdefullt för verksamheterna, kvalitetssäkrar för brukarna och vår personal har verkligen varit jätteduktiga, säger Elin Sjögren, enhetschef för personliga assistenter.