Vanligtvis jobbar de i mindre grupper, men just under tematimmarna jobbar särskolan på Knut Lundmarkskolan tillsammans med lite mer gemensamma projekt. Före nyår satte de ihop en julpjäs tillsammans. Men nu är det tidningar på schemat.
– Vi har börjat titta i tidningar, se vad de innehåller och bläddra för att se hur det ser ut. Och så får eleverna välja ett område som de vill skriva om, säger Ulrica Hedman, lärare.
Tidningen har inte fått något namn än, men ska innehålla en hel del sport som längdskidor och fotboll, recept, korsord och ett reportage om tvättmaskiner när den är färdig.
I samband med att Piteå-Tidningen kom på besök fick eleverna också se exempel på både "ledsamma" artiklar och "glada" artiklar i tidningen. De fick lära sig att man aldrig får hitta på eller ljuga i en nyhetsartikel. De fick se på kameran med både vanligt objektiv och teleobjektivet. Eleverna fick också komma med sina egna frågor.
– Nu har vi jobbat mycket med teater och vi försöker alltid få in lite olika arbetssätt. Då blir det mer förståeligt för eleverna. Det är jätteuppskattat att kunna bjuda in någon utifrån också då som kan berätta, visa och förklara lite, säger Caroline Kjerrulf, lärare.
Den kommer delvis skrivas på ett särskilt skrivspråk som används på särskolan där varje ord har en bild ovanför. Det gör det enklare för barnen att skriva och läsa.
– Vi har inga stoppdatum utan vi jobbar på med det tills vi känner att vi är färdiga och så tar det den tid det tar helt enkelt, säger Ulrica Hedman.