Finansiering av det dubbla spårbytet kan ske genom att Trafikverket omprioriterar i sin egen budget. En omprioritering som är ett resultat av en dialog mellan Trafikverket och aktörer i norra Sverige.
Bland annat deltog representanter för de fem nordligaste länen, näringslivet, Norrtåg och SJ vid en träff med Trafikverkets generaldirektör i december för att föra fram vikten av att det tidigare avbrutna spårbytet skulle återupptas och färdigställs snabbast möjligast.
Erik Bergkvist (S), regionråd vid Region Västerbotten, är nöjd med beskedet
– Att ett dubbelt spårbyte sker så snart är mycket positivt, men än mer glädjande är att Trafikverkets klassificering av banorna nu förändras till det bättre, säger han.
Bergkvist är noga med att poängtera betydelsen av ett fortsatt arbete för att spårbytet ska komma i mål:
– Nu väntar fortsatt påverkansarbete från vårt håll. Regeringen måste få upp ögonen ytterligare för att underhåll av järnvägarna i norra Sverige ska prioriteras högre.
Trafikverkets mål är att upprustningen av Stambanan genom övre Norrland ska vara klar till 2017, men kan inte lova exakt datum för färdigställandet så länge frågan om finansiering inte är löst.
Spårunderhållet är en omdebatterad fråga. Politiker och företrädare för näringslivet i Norrbotten har länge krävt en snabb upprustning eftersom den i nuläget sänka hastighetsgränsen slår hårt mot både godstransporter och persontåg.