Vandringshindrande vattentrummor byts ut

Vattensystemet i Varjisån ska rensas på vandringshinder. Åtgärderna i biflödet till Piteälven är en del i ett stort EU-projekt som gynnar arterna lax, flodpärlmussla, stensimpa och utter.

I Ljusträskbäcken och flera andra vattendrag i Varjisåns avrinningsområde orsakar vägtrummorna problem för fisk och andra vattenlevande djur som inte tar sig förbi.

I Ljusträskbäcken och flera andra vattendrag i Varjisåns avrinningsområde orsakar vägtrummorna problem för fisk och andra vattenlevande djur som inte tar sig förbi.

Foto: Länsstyrelsen Norrbotte

ÄLVSBYN2012-07-26 06:00

I Norrbotten och Västerbotten pågår projektet Remibar där målet är att åtgärda 304 vandringshinder i vattendrag för fisk och andra vattenlevande djur.

"Naturlig botten"
Främst rör det sig om byte av fellagda vägtrummor och i Varjisåns avrinningsområde ska 47 vandringshinder väck.

- Det gynnar fiskvandring och den biologiska mångfalden om alla vattenlevande organismer kan röra sig fritt, säger Ida Schönfeldt, projektledare för Trafikverket.

Vanliga problem med vattentrummorna är höga vattenhastigheter, fritt fall på utloppssidan samt lågt vattendjup och avsaknad av viloplatser.

- Vi byter ut trummorna och sätter en valvbåge över själva bäcken och skapar därmed en naturlig botten, säger Martin Osbäck, vägmästare på Sveaskog.

Natura-2000
Hittills har Sveaskogs entreprenörer åtgärdat fyra objekt i Varjisåns fiskförande bäckar. Senare i höst räknar Martin Osbäck med att alla vandringshinder efter skogsvägarna är borta.

- Vi har tidigare försökt att åtgärda vandringshinder och lägga bro istället för trumma på nyproducerade vägar. Det blir dyrare men sparar miljön.

Projektet har en budget på 8,1 miljoner euro, cirka 70 miljoner kronor, varav EU finansierar hälften. Förutom Varjisån berörs även Ängesån, Råneälven, Varjisån samt Lögdeälven och Sävarån.

- De är utpekade som särskilt värdefulla vattendrag enligt Natura-2000. 70 procent av budgeten går till åtgärder i vattendragen. Sedan kommer vi jobba mycket med information och utbildningsmaterial, säger Ida Schönfeldt.

FAKTA Remibar

Projektet är ett samarbete mellan Trafikverket, länsstyrelsen i Norrbotten, länsstyrelsen i Västerbotten, Skogsstyrelsen och skogsbolagen Sveaskog, Holmen skog och SCA. Dessutom deltar Havs- och Vattenmyndigheten i projektet. Projektet startade i september 2011 och avslutas 2016.

Förutom att åtgärda vandringshinder, ingår det i projektet att sprida kunskap om problemen med vandringshinder och visa på goda exempel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om