Vägarbete på farlig sträcka ställs in

Trafikverket har stoppat tecknade kontrakt med entreprenören Asfaltsbeläggningar i Boden, en del av Peab asfalt. Det gör att beläggningsarbetet av väg 374 ställs in.

Dyrt. Kjell Johansson medger att det är stora summon det gäller men säger också att det handlar om att minimera förluster.

Dyrt. Kjell Johansson medger att det är stora summon det gäller men säger också att det handlar om att minimera förluster.

Foto: Gunnar Westergren

Älvsbyn2016-06-15 14:26

Sträckan som skulle byggas om sträcker sig mellan Tväråsel och Älvsbyn. Nybeläggningen var efterlängtad för de som måste köra efter väg 374 då den särskilt under vintertid kan vara farlig att färdas på eftersom den blir väldigt spårig.

Mycket tung trafik i form av timmerbilar kör längs 374:an som också är rakaste vägen till Älvsbyn, Piteå och Luleå för Vidselsbor som pendlar.

Väg 374 är i dagsläget så pass nedkörd på många ställen att man lätt rymmer en tändsticksask i spåren, vilket gör det svårt att ploga ordentligt. Det är även stor risk för vattenplaning när det regnar under sommartid. Men de som kör efter vägen får alltså fortsätta vänta på ny beläggning.

– Det kommer inte att bli av. Arbetet skulle egentligen dragit igång den 30 maj, men det är helt avbeställt, säger Kjell Johansson på Trafikverket.

Det är den juridiska avdelningen som tagit beslutet att säga upp kontraktet med entreprenören Asfaltsbeläggningar i Boden.

Varför har man gjort det?

– Det har varit kontraktiella oenigheter om trafikala förutsättningar och säkerheten på arbetsplatsen. Entreprenören har tolkat vissa formuleringar på ett sätt som Trafikverket inte har gjort. Då blir det en juridisk tvist och kan man inte komma överens så har man inget annat val än att avboka innan kontraktet går igång, säger Kjell Johansson.

Asfaltsbeläggningar i Boden skulle, utöver arbetet på 15,7 km längs väg 374, också utföra beläggningsarbeten på flera andra ställen i länet. Över 60 kilometer vägarbete ställs nu in.

Några andra vägarbeten som ställs in är:

Väg 95 Vuoggatjålme – Merkenäs 18,2 km, E 45 Tårrajaur – Jokkmokk 22,3 km, E 45 Jokkmokk – Vaikijaur 6,9 km och väg 97 Jokkmokk – Notudden 3 km.

I och med att man bryter kontraktet så kommer entreprenören att få ersättning för utebliven vinst och nedlagda kostnader även om inte en enda meter asfalt har lagts.

– Jag kan inte spekulera i själva kontraktssummorna, det är klart att det är stora summor vi talar om men vad det blir för ersättningar vet vi inte än. Det här handlar också om att kanske minimera kostnader. Även om en entreprenör begär ersättning så är det ändå juridiken som bestämmer. Kommer man inte överens så slutar det med domstol, säger Kjell Johansson.

Mikael Norman, avdelningschef för väg på Asfaltsbeläggningar i Boden, vill inte kommentera ärendet och hänvisar till Trafikverket.

Trafikverkets målsättning är att beläggningsarbetet ska utföras 2017 i stället.

Inställda vägarbeten

Väg 374 Tväråsel – Älvsbyn 15,7 km

Väg 95 Vuoggatjålme – Merkenäs 18,2 km

E 45 Tårrajaur – Jokkmokk 22,3 km

E 45 Jokkmokk – Vaikijaur 6,9 km

Väg 97 Jokkmokk – Notudden 3 km

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om