Utmaningen - att behålla de unga

Ungdomarna flyr och färre barn föds. 20- till 34-åringar är en minoritet i Älvsbyn och kommunen vill skapa attraktiva tomter och stärka varumärket för att vända den oroväckande trenden.

Pär Jonsson, näringslivsutvecklare på Älvsbyns kommun ser många utmaningar för Älvsbyn. Jobb är ett. "På önskelistan står tjänstesektorn högt för kvinnor i åldern 18-34 år", säger han.

Pär Jonsson, näringslivsutvecklare på Älvsbyns kommun ser många utmaningar för Älvsbyn. Jobb är ett. "På önskelistan står tjänstesektorn högt för kvinnor i åldern 18-34 år", säger han.

Foto: Joel Gustafsson

ÄLVSBYN2011-04-29 06:00

Jämfört med övriga riket har Älvsbyn ett befolkningsunderskott i åldrarna 20-49 år. Främst är det unga kvinnor som lämnar byn för städerna och störst brist är det på produktiva 20-34 åringar som utgör cirka 1 200 personer, endast 15 procent av invånarantalet.

Trots invandring från andra länder visar den dystra flyttningsstatistiken minus 406 personer de sista tio åren.

Kommunen är orolig
Den snedvridna ålderfördelningen gör att barnafödslarna minskar snabbare än folkmängden. Från 1990 till 2010 sjönk befolkningen med tolv procent från 9 400 till 8 335 invånare. Antalet födda minskade under samma 20-årsperiod med 40 procent från 129 till 78 i en tydlig nedåtgående trend.

Näringslivschefen Pär Jonsson på Älvsbyns kommun är medveten om statistiken.

- Klart man är orolig och det är politikerna också, säger han.

Tjejer listar utmaningar
Näringslivskontoret har valt ut representanter från den mest försvinnande gruppen, tjejer i åldern 18-34 år. De har listat 60 utmaningar för Älvsbyn och tillsammans med politiker, tjänstemän, företagare, föreningar och ungdomar har de mest akuta problemen prioriterats.

Tjänstejobb sökes
Fler jobb inom tjänstesektorn står på önskelistan för att tjejerna ska stanna och brist på utbud för singelhushåll ses som en svaghet. Framförallt kom det fram att ungdomarna i Älvsbyn måste ha en bättre bild av orten när de lämnar den för fortsatta studier.

- Då kommer en del tillbaka, säger Pär Jonsson.

Intern marknadsföring
I stället för att marknadsföra Älvsbyn utanför länet, vill Pär Jonsson lägga mer resurser på att lyfta fram positiva saker för kommunmedborgarna.

Älvsbyns styrka är fyrkanten med 150 000 personer inom sex mil. 950 pendlar ut, 450 pendlar in och den styrkan blir en svaghet om Älvsbyn inte duger.

- Det mest akuta som jag ser det är att få fram attraktiva tomter och jobba med varumärket, platsen Älvsbyn, så att vi tillsammans är 8 500 ambassadörer, säger Pär Jonsson.

Fakta Utmaningar för Älvsbyn

HÖGST PRIORITERAT

Brist på jobb för högutbildade, samt lyfta fram de jobb som finns.

Ingen eftergymnasial utbildning.

Samordning med företag och föreningar vid utveckling.

De goda sidorna i Älvsbyn lyfts inte fram tillräckligt.

Skyltar som får resenärer att stanna till och leder trafik från rondellen i Norrabyn.

NÄRINGSLIVET

Lokal handel blir lidande av närheten till städerna.

Bra utbud av affärer, men många skulle behöva fräschas upp.

Ta hand om alla norrmän som åker till Boden och Piteå.

UTBUDET

Kvinnor överväger att flytta när det inte finns jobb.

Svårt att få tag på en tomt med bra läge.

Som yngre singelperson finns inget utbud och brist på partners.

Killarna har det bättre förspänt med jakt, skotrar, verkstad och traktorer.

Svårt att genomföra satsningar när få kan delta.

Det finns sport, men inte samma möjligheter för musikintresserade.

SAMARBETE

Många utvecklingsprojekt inom turism leder inte någonstans och turistföretagen är dåliga på att samarbeta.

De stora företagen, kommunen, företagarföreningen, församlingen. Alla kör sitt eget race, men man jobbar inte ihop med samordning och utvecklande av kreativa nya möjligheter.

Det är inte så tryggt att bo här längre.

Belysning på bron över Piteälven.

Bättre busstidtabeller.

Förhindra ryktesspridning som lätt uppstår.

INTEGRATION

Dålig information till invandrare. De vet inte vad man kan göra här.

Kommunen tar emot flyktingar, men erbjuder dem inte jobb och planerar för integration.


KOMMUNAL ORGANISATION

Kommunen har en trist hemsida, marknadsföringen är dålig och de goda sidorna i Älvsbyn lyfts inte fram tillräckligt.

Det saknas ett starkt ledarskap i kommunen.

Man borde kunna ställa krav på dem som har centrala positioner i kommunen att de ska bo i kommunen.

Det finns ett visst missnöje mot tjänstemän på kommunen.

Få in företagaranda i kommunala organisationen.

Det behövs bättre attityd från kommunen för att tillvarata invånarnas idéer.

Älvsbyn är bra på att utreda, men inte bra på att verkställa.

Längre öppettider på badhuset på lördagar och varmare vatten.

Planering och information om dagisplatser skulle kunna förbättras.

Satsa på fritiden och utveckla Lomtjärn.

Källa: Punkterna är framtagen av en arbetsgrupp bestående av kvinnor i åldern 18-34 år och utmaningarna ska hjälpa kommunen i deras varumärkesarbete.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om