Vägen ifråga har förstörts av tjäle och vatten. Bägaren rann över i samband med att en personbil tvingades dras loss med traktor.
Trafikverket och entreprenören Peab såg ingen annan utväg än att stänga av vägen mot Isträsk.
- Vägen var otroligt dålig, rena lerstråket. Den var alltför svag för att kunna köra på, säger Kjell Johansson som är projektledare på Trafikverket.
Jämför med Silvervägen
Efter cirka en månads avstängning har vägen torkat upp och de värsta ojämnheterna har slätats till, nu är vägen öppen för framfart igen. Än finns buckliga partier och grovt grus kvar.
Gunnar Eriksson tar upp en sten på flera centimeter i diameter.
Han jämför underlaget med situationen längs Silvervägen i Arjeplog, där punkteringarna kommer på löpande band.
- Det här funkar ju inte, stenarna skär ju sönder däcken, säger Gunnar Eriksson.
Enligt Kjell Johansson är storleken på gruset i sin ordning.
- Ju grövre material, desto bättre bärighet. Nu rustar vi upp vägen, den kommer att vara i fint skick, lovar han.
Efter Trafikverkets upprustning kommer vägen att bli privat, vilket innebär att en lokal förening får framtida underhållsansvar. Gunnar Eriksson tycker att beslutet är snålt.
- Kostnaden för att ploga och grusa vägen är inte många kronor i jämförelse med det enorma värdet skog som transporteras längs den här vägen, säger han och pekar ut över kalhygget.
Kjell Johansson säger att överlåtningen beror på att vägen inte uppfyller kraven för att vara allmännyttig.
- Isträsk har inga fasta boenden och trafikeras mest för rekreation och timmertransport. Den årliga trafiken ligger nog på två bilar per dygn.
Förhoppningen är att upprustningen ska vara färdig till 1 september.