Två år av väntan på upprättelse

Petter Dahlqvist fick felaktigt diagnosen utvecklingsstörd och placerades i särskolan, vilket hämmat hans utveckling och framtida möjligheter. För två år sedan stämde han Älvsbyns kommun, rättegången har dröjt och domen skulle kommit i går – men blev på nytt uppskjuten.

Petter Dahlqvist har fått vänta länge på upprättelse.

Petter Dahlqvist har fått vänta länge på upprättelse.

Foto: Christoffer Markström

ÄLVSBYN2014-03-26 21:20

Petters historia är skrämmande, men han är långt ifrån ensam. Skolinspektionen har efter en granskning slagit fast att minst 100 elever felaktigt placerats i särskola med alla de konsekvenser det får i form av kunskapsluckor och svårigheter att ta igen det, stängda utbildningsvägar och helt enkelt sämre framtidsmöjligheter.

Petter hade stora problem med sin språkliga utveckling som barn och när han 2005 började skolan gjordes en logopedutredning som pekade på en misstänkt grav dyslexi.

Slog larm

I utredningen konstaterades att det skulle behövas stora stödinsatser för att han skulle klara av grundskolan, vilket han också fick – åtminstone till en del och åtminstone till att börja med. Hans mamma, Susanne Dahlqvist, krävde ytterligare utredningar för att rätt diagnos skulle ställas och för att han verkligen skulle få rätt hjälp. Men det kom att bli tvärtom.

En psykologutredning antydde att det kunde handla om en lindrig utvecklingsstörning och det var nog för att nästa instans, skolläkaren, skulle slå fast att han led av just detta.

Som en följd av det, skrev Älvsbyns kommun 2008 in honom i särskolan. Och trots att både lärare och familjen ganska snart fick klart för sig att det var fel skolform för honom – eller som han själv säger "skolan var lätt och klasskamraterna var annorlunda" – fick han gå kvar där. Men när han klarade de nationella proven i matematik slog klassläraren på nytt larm och familjen beslutade att själva ordna en ny psykologutredning då kommunen inte ville agera i frågan.

Ekonomiska skäl?

Den nya psykologutredningen slog fast att Petter definitivt inte var utvecklingsstörd, att han med råge var normalbegåvad och inte alls hörde hemma i särskolan. Trots detta utlåtande, blev Petter kvar ännu en tid.

Föräldrarna menar att kommunen negligerat hans situation och stora behov av träning och stöd på grund av den svåra dyslexin, istället har man felaktigt placerat honom i särskolan där kunskapskraven är lägre – i värsta fall för att vara av med problemet och kostnaderna.

Kommunen å sin sida, menade att den gjort vad den kunnat för att hjälpa och att placeringen helt och hållet berodde på den felaktiga diagnosen, när parterna möttes i tinget.

Då hade rättegången skjutits upp flera gånger och nu har tingsrättens dom skjutits upp flera gånger, nytt datum är nu satt till 4 april. Petters upprättelse fortsätter att dröja.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om