Turismföretagare i Älvsbyn visade upp sig
I lördags uppmanades kommuninvånarna i Norrbotten att söka sig till turistbyråerna i Swedish Lapland för att få reda på vad turisterna kan få uppleva i respektive kommun. Turistbyrån i Älvsbyn var en av dem som hakade på "Turismens dag".
Ett av företagen som visade upp sig på Turismens dag var Canis HästKrafter, som erbjöd vuxna och barn att testa ridning eller hästkörning. Från vänster ägaren Annika Nyberg tillsammans med medarbetarna Lottie Nyberg och Sara Viklund.
Foto: Britt Lindgren Blom
Turismen i Swedish Laplands område omsätter cirka 3 miljarder kronor och sysselsätter 2 500 årsanställda. 24 procent av gästnätterna är utländska besökare. Enligt organisationens hemsida på internet är det bara Stockholm och Göteborg som har högre andel än Swedish Lapland.
Storforsen drar mest
Även i Älvsbyns kommun ökar rese- och turismindustrin stadigt.
- Den stora dragkroken är naturligtvis Storforsen. Den ger både många övernattningar och dagbesökare och svarar för så mycket som hälften av turismens omsättning i kommunen, berättade Peter Lundberg, informatör i Älvsbyns kommun och ansvarig för kommunens besöksnäring, när PT besökte lördagens arrangemang på Turistbyrån.
- Under fjolåret omsatte turismen i Älvsbyn 130,5 miljoner kronor, vilket omräknat i sysselsättning motsvarar 134 helårsarbeten. Det är en ökning med 13 miljoner kronor och 14 arbetstillfällen jämfört med året innan.
Målmedveten satsning
Enligt Peter Lundberg är den positiva utvecklingen ett resultat av kommunens och företagens gemensamma målmedvetna satsning på turism under ett flertal år.
- Samarbetet med våra grannkommuner är mycket viktig. I år har vi bland annat gått med i ett projekt för att få passagerarna på kryssningsfartyg att komma till Älvsbyn. Vi har även gått med i direktflygsprojektet City Break to Swedish Lapland för att ytterligare utveckla turismen, förklarade han.
Hundar och hästar
På plats i och utanför Älvsbyns kombinerade turistbyrå och handelshus fanns några av kommunens turismföretag. Fransmannen Rémi Bischoff, som erbjuder hundspannturer vintertid med företaget Connexion Boréale, hade tagit med sig två av sina fyrbenta "anställda". Han delade ut broschyrer, bland annat om samarbetsföreningen Vildmarksälven, som han är ordförande i.
Utomhus erbjöd Canis HästKrafter, ett nystartat företag i Lillkorsträsk, såväl vuxna som barn att testa ridning eller hästkörning.
- Företagskonceptet är en hästgård med hästaktiviteter för fysisk och psykisk hälsa, berättade ägaren Annika Nyberg.
Givande möte
Birgitta Forsman, ansvarig för Älvsbyns Turistbyrå, delade för dagen arbetslokal med bland andra Kaj Kottelin, Korsträsk, som informerade besökarna om sitt företag Naturfiskeguiden. Vid bordet intill satt Sara Bohlin, som tillsammans med maken Magnus Bohlin, startat boendet Norrskensudden utanför Muskus.
- Det fina med sådana här arrangemang är att det också är ett tillfälle för oss aktörer att träffas och bolla idéer med varandra. Ju mer vi kan samarbeta och utnyttja varandras kunskaper, desto mer växer turistnäringen i vår kommun, sa Kaj Kottelin och fick medhåll av de övriga Älvsbyföretagarna.
Swedish Lapland
Swedish Lapland är en organisation byggd på cirka 400 medlemmar i besöksnäringen i Norrbottens län.
Kommunerna i länet har delegerat besöksnäringsfrågor till nio destinationsorganisationer.
De kärnvärden som kommuniceras är kontraster, äkthet och värdskap.
Swedish Lapland är det varumärke som används i marknadsföringen av besöksnäringen i länet.
Källa: www.newsdesk.se/pressroom/swedishlapland
Kommunerna i länet har delegerat besöksnäringsfrågor till nio destinationsorganisationer.
De kärnvärden som kommuniceras är kontraster, äkthet och värdskap.
Swedish Lapland är det varumärke som används i marknadsföringen av besöksnäringen i länet.
Källa: www.newsdesk.se/pressroom/swedishlapland
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!